Please use this identifier to cite or link to this item: https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/12636
Document Type: Artigo
Title: Perspectives, scope and meanings of scientific initiation in scientific productions
Other Titles: Perspectivas, abrangência e significados da iniciação científica nas produções científicas
Perspectivas, alcance y significados de la iniciación científica en las producciones científicas
Authors: Nascimento, Marilene Batista da Cruz
Morosini, Marilia Costa
Issue Date: Jun-2019
Resumo : The objective of this study is to discuss the perspectives, scope and meanings of scientific initiation (SI) in the productions of the National Post Graduate Education Association (ANPEd) and the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (Capes), in the period from 2008 to 2015. It is a qualitative research, of the state of knowledge type, that allows to identify contradictions and characteristics not studied or little explored. The results evidenced an expressiveness of the publications focused on university education when related to research and professional experiences. There are also debates about the epistemologies of science, production and diffusion of knowledge with emphasis on the implications in the national scenario, corroborating for the advancement of education by indicating ways to reevaluate science policies and institutional strategies.
Abstract: Este estudo tem como objetivo discutir as perspectivas, a abrangência e os significados da iniciação científica (IC) nas produções da Associação Nacional de Pós-graduação em Educação (ANPEd) e da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes), no período de 2008 a 2015. Trata-se de uma investigação qualitativa, do tipo estado do conhecimento, que permite identificar as contradições e as características não estudadas ou pouco exploradas. Os resultados evidenciam uma expressividade das publicações voltadas à formação universitária quando relacionadas às experiências de pesquisa e profissionais. Tem-se, ainda, debates acerca das epistemologias da ciência, da produção e difusão do conhecimento com destaque às implicações no cenário nacional, corroborando para o avanço da educação por meio da indicação de caminhos para a reavaliação das políticas de ciência e estratégias institucionais.
Este estudio tiene como objetivo discutir las perspectivas, el alcance y los significados de la iniciación científica (IC) en las producciones de la Asociación Nacional de Postgrado en Educación (ANPEd) y de la Coordinación de Perfeccionamiento de Personal de Nivel Superior (Capes), en el período de 2008 a 2015. Se trata de una investigación cualitativa, del tipo estado del conocimiento, que permite identificar las contradicciones y las características no estudiadas o poco explotadas. Los resultados evidencian una expresividad de las publicaciones dirigidas a la formación universitaria cuando relacionadas con las experiencias de investigación y profesionales. Se tiene, aún, debates acerca de las epistemologías de la ciencia, de la producción y difusión del conocimiento con destaque a las implicaciones en el escenario nacional, corroborando para el avance de la educación por medio de la indicación de caminos para la reevaluación de las políticas de ciencia y estrategias institucionales.
Keywords: Scientific initiation
Higher education
Scientific production
Iniciação científica
Educação superior
Produções científicas
Iniciación científica
Educación universitaria
Producciones científicas
ISSN: 2358-1425
Is part of: Revista Tempos e Espaços em Educação
Language: eng
Publisher / Institution : Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Sergipe
Citation: NASCIMENTO, M. B. da C.; MOROSINI, M. C. Perspectives, scope and meanings of scientific initiation in scientific productions. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, SE, v. 12, n. 29, p. 161-176, abr./jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.20952/revtee.v12i29.9825. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/9825. Acesso em: 24 jan. 2020.
License: Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0)
URI: http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/12636
Appears in Collections:DEDI - Artigos de periódicos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MeaningsScientificInitiationProductions.pdf1,52 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.