Please use this identifier to cite or link to this item: https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/16389
Document Type: Trabalhos em Eventos
Title: Práticas formativas em uma escola americana: saberes e engajamento cultural
Other Titles: Training practices in an american school: knowledge and cultural engagement
Authors: Cunha, Rubia Mara de Sousa Lapa
Issue Date: Sep-2021
Resumo : A validade da pesquisa está em lidar com peculiaridades e complexidades especificas relativas às interferências dos sujeitos americanos para a implementação de tais práticas, num espaço social sem tradição de ação direta do poder público, na construção dos bens sociais. Para dar cabo das intenções deste estudo e atender ao anseio pela busca de respostas a questão motivadora, optamos por trabalhar com a pesquisa descritiva, tendo como fundo a história social. Entendemos, por fim, que o IPN assumia a função de modelar comportamentos e saberes no espaço sertanejo, a partir de uma noção educacional que se pautava nos padrões éticos e estéticos de ordem protestante, se valendo de ações e atividades educativas que contribuíam na modelação do sujeito.
Abstract: The validity of the research lies in dealing with specific peculiarities and complexities related to the interference of American subjects in the implementation of such practices, in a social space without a tradition of direct action by the public power, in the construction of social goods. To end the intentions of this study and meet the desire to search for answers to the motivating question, we chose to work with descriptive research, having social history as a background. Finally, we understand that the IPN assumed the role of modeling behavior and knowledge in the sertanejo space, based on an educational notion that was based on Protestant ethical and aesthetic standards, using educational actions and activities that contributed to the shaping of the subject.
Keywords: Cultura escolar
Escola/fazenda
School culture
School/farm
ISSN: 1982-3657
http://dx.doi.org/10.29380/2021.15.04.36
Is part of: Anais do XV Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidade
Language: por
Publisher / Institution : Grupo de Pesquisa CNPq/UFS Educação e Contemporaneidade (EDUCON)
License: Autorização para publicação no Repositório Institucional da Universidade Federal de Sergipe (RIUFS) concedida pelo(s) editor(es).
URI: http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/16389
Appears in Collections:Anais 2021 - XV Colóquio Internacional "Educação e Contemporaneidade" (EDUCON)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PraticasFormativasEscolaAmericana.pdf439,5 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.