Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/16551
Document Type: | Trabalhos em Eventos |
Title: | Acompanhamento do perfil dos ingressantes: contribuições para avaliação do Programa de Pós-Graduação em Serviço Social da Universidade Federal de Sergipe |
Other Titles: | Monitoring the profile of new entrants: contributions to the evaluation of the Postgraduate Program in Social Work at the Federal University of Sergipe |
Authors: | Santos, Kathleen Pimentel dos Santos, Vera Núbia |
Issue Date: | Sep-2021 |
Resumo : | O texto resulta de pesquisa que analisou o perfil de ingressantes no mestrado em Serviço Social da Universidade Federal de Sergipe (UFS) entre 2011 e 2020, com intuito de trazer elementos para o processo de autoavaliação do Programa de Pós-Graduação em Serviço Social (PROSS). A pesquisa exploratória, de abordagem quali-quantitativa, utilizou como procedimentos a pesquisa bibliográfica e documental e fundamentou-se no método materialista histórico-dialético. Com base em levantamento na página do PROSS, foram identificados ingressantes no período indicado e utilizada como fonte de coleta de dados a Plataforma Lattes para busca de dados nos currículos. Foram extraídas as seguintes informações: instituição de graduação, experiência em pesquisa e extensão, produção acadêmica e participação em eventos, conforme última atualização na plataforma. Observou-se que metade dos ingressantes havia participado de projeto de pesquisa anteriormente a entrada no PROSS e 25% envolveram-se em projetos de extensão. Com relação às produções, observa-se o registro em anais de eventos como mais comuns. Há predominância de ingressantes que estudaram em instituição de ensino superior pública e a maioria é do gênero feminino, uma marca histórica na profissão. Os resultados sugerem a necessidade do acompanhamento contínuo do perfil discente para a consolidação do PROSS. |
Abstract: | The text is the result of a research that analyzed the profile of newcomers to the Masters in Social Work at the Federal University of Sergipe between 2011 and 2020, in order to bring elements to the self-assessment process of the Postgraduate Program in Social Work. The exploratory research, with a quali-quantitative approach, used bibliographic and documental research as procedures and was based on the historical-dialectical materialist method. Newcomers in the indicated period were identified and the Lattes Platform was used as a data collection source to search for data in the curricula and the following information was extracted: undergraduate institution, experience in research and extension, academic production and participation in events, as last updated in the platform. It was observed that half of the freshmen had participated in a research project before entering PROSS and 25% had been involved in extension projects. With regard to productions, the record in annals of events is observed as the most common. There is a predominance of freshmen who studied at a public higher education institution and most are female, a historic mark in the profession. The results suggest the need for continuous monitoring of the student profile for the consolidation of PROSS. |
Keywords: | Pós-Graduação Serviço social Ingressantes Ensino superior Postgraduate studies Social work Newcomers |
ISSN: | 1982-3657 |
Is part of: | Anais do XV Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidade |
Language: | por |
Publisher / Institution : | Grupo de Pesquisa CNPq/UFS Educação e Contemporaneidade (EDUCON) |
License: | Autorização para publicação no Repositório Institucional da Universidade Federal de Sergipe (RIUFS) concedida pelo(s) editor(es). |
Identifier: | http://dx.doi.org/10.29380/2021.15.10.07 |
URI: | http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/16551 |
Appears in Collections: | Anais 2021 - XV Colóquio Internacional "Educação e Contemporaneidade" (EDUCON) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
AcompanhamentoPerfilIngressantesPROSS.pdf | 119,14 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.