Please use this identifier to cite or link to this item: https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/16566
Document Type: Trabalhos em Eventos
Title: O povo indígena Payayá na luta por uma educação diferenciada
Other Titles: The Payayá indigenous people in the struggle for differentiated education
Authors: Souza, Ana Cleide Santos de
Issue Date: Sep-2021
Resumo : Este texto aborda o tema da pesquisa a luta por educação diferenciada do povo indígena Payayá. Trata-se das experiências de uma aldeia localizada na Chapada Diamantina/Ba e suas expectativas no que diz respeito a educação vigente no país em relação aos povos originários. Os resultados preliminares da pesquisa demonstram maior contingente na educação fundamental dos indígenas, abrangendo parcialmente ou de forma limitada a educação de jovens e adultos no ensino fundamental. A questão evidenciada diz respeito ao reconhecimento dos direitos indígenas em relação a educação escolar diferenciada e a educação tradicional, respeitando sua cultura e a preservação ambiental. A metodologia da pesquisa é de natureza exploratória e descritiva, mediante dados primários e referenciais bibliográficos que constituem a fundamentação teórica deste trabalho. No estudo foi necessário contextualizar os seus avanços e as diversas relações com os saberes existentes e vivenciados no Território em relação à legislação vigente. A luta por uma educação específica e diferenciada continua como reinvindicação nas ações e nos movimentos de resistência firmados nos últimos anos.
Abstract: This text approaches the research theme: the struggle for differentiated education of the Payayá indigenous people. It deals with the experiences of a village located in Chapada Diamantina/Ba and its expectations regarding the education in force in the country in relation to the native peoples. The preliminary results of the research show a greater contingent in the basic education of indigenous people, covering partially or in a limited way the education of young people and adults in basic education. The highlighted issue concerns the recognition of indigenous rights in relation to differentiated school education and traditional education, respecting their culture and environmental preservation. The research methodology is exploratory and descriptive, using primary data and bibliographic references that constitute the theoretical foundation of this work. In the study, it was necessary to contextualize their advances and the various relationships with existing and experienced knowledge in the Territory in relation to current legislation. The fight for specific and differentiated education continues as a claim in the actions and resistance movements established in recent years.
Keywords: Educação indígena
Educação diferenciada
Etnia Payayá
Indigenous education
Differentiated education
Payayá ethnic group
ISSN: 1982-3657
Is part of: Anais do XV Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidade
Language: por
Publisher / Institution : Grupo de Pesquisa CNPq/UFS Educação e Contemporaneidade (EDUCON)
License: Autorização para publicação no Repositório Institucional da Universidade Federal de Sergipe (RIUFS) concedida pelo(s) editor(es).
Identifier: http://dx.doi.org/10.29380/2021.15.03.02
URI: http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/16566
Appears in Collections:Anais 2021 - XV Colóquio Internacional "Educação e Contemporaneidade" (EDUCON)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PovoIndigenaPayayaLutaEducacaoDiferenciada.pdf132,15 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.