Please use this identifier to cite or link to this item: https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/16588
Document Type: Trabalhos em Eventos
Title: Cursos técnicos integrados da rede federal de educação brasileira: aspectos da organização didático-curricular e da formação profissional
Other Titles: Integrated technical courses of the Brazilian federal education network: aspects of didactic-curricular organization and professional training
Authors: Azeredo, Luciana Aparecida Silva de
Bartho, Viviane Dinês de Oliveira Ribeiro
Santos, Jailton Bartho
Issue Date: Sep-2021
Resumo : Como professores do ensino público federal, no Brasil, objetivamos investigar aspectos curriculares de três cursos técnicos da modalidade integrada ao Ensino Médio. Especificamente, analisamos: i) o tipo de formação que se espera oferecer aos alunos, no que tange, sobretudo, ao caráter profissionalizante; e ii) como é orientada a concretização da integração formativa em cursos técnicos da modalidade integrada. Resultados apontam um avanço, quantitativo e qualitativo, na oferta de ensino técnico na rede federal, mas, ao mesmo tempo, demonstra falta de parâmetros norteadores para a integração da formação básica, integral e propedêutica, com a formação técnica, de caráter profissionalizante, para o mundo do trabalho. Um dos cursos analisados apresenta progressos para uma prática integradora. Nos outros dois, foram observadas lacunas nesse sentido. Discussões sobre a (re)construção de um currículo verdadeiramente integrado para os cursos técnicos são desenvolvidas no âmbito da educação federal, e os cursos passam por reformulações, desde 2019.
Abstract: As federal public school teachers, in Brazil, we aim to investigate the curricular aspects of three integrated technical courses. Specifically, we analyzed: i) the type of training that is expected to be offered to students, with regard, above all, to professional aspects; and ii) how the implementation of formative integration in integrated technical courses is oriented. Results point to a quantitative and qualitative advance in the provision of technical education in the federal network, but, at the same time, it demonstrates a lack of guiding parameters for the integration of basic, integral and propaedeutic education, with technical and professional training for the work world. One of the courses we analyzed presents some progress towards an integrative practice. In the other two, gaps were noted in this regard. Discussions on the (re) construction of a truly integrated curriculum for technical courses have taken place within the scope of federal education, and the courses have been undergoing reformulations since 2019.
Keywords: Cursos técnicos integrados
Rede federal de educação brasileira
Formação profissional
Organização didático-curricular
Integrated technical courses
Federal brazilian education network
ISSN: 1982-3657
Is part of: Anais do XV Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidade
Language: por
Publisher / Institution : Grupo de Pesquisa CNPq/UFS Educação e Contemporaneidade (EDUCON)
License: Autorização para publicação no Repositório Institucional da Universidade Federal de Sergipe (RIUFS) concedida pelo(s) editor(es).
Identifier: http://dx.doi.org/10.29380/2021.15.11.03
URI: http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/16588
Appears in Collections:Anais 2021 - XV Colóquio Internacional "Educação e Contemporaneidade" (EDUCON)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CursosTecnicosIntegradosRedeFederal.pdf138,38 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.