Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/18627
Document Type: | Dissertação |
Title: | Aspectos políticos na obra cinematográfica de Kleber Mendonça Filho |
Authors: | Santos, Geovanna Pirillo Carnevalle dos |
Issue Date: | 25-Jul-2023 |
Advisor: | Gomes, Ana Ângela Farias |
Resumo : | As produções fílmicas de Kleber Mendonça Filho, como o próprio coloca, tem um caráter crônico de relatar aspectos vitais da sociedade brasileira. Partindo desse princípio, nosso objetivo é adentrar nesses filmes, enquanto campo, fazendo uma observação etnocartográfica desse território, perscrutando aspectos da necropolítica ali presentes. Observa-los nesses filmes, é como observá-los na estrutura social, econômica, cultural e subjetiva do nosso país. A necropolítica consiste em assumir a permanência de um estado de exceção para um recorte populacional. Ela se mune de falácias científicas e raciais para perpetuar um regime de morte, incitando medo e violência, em nome de perpetuar um sistema econômico e geopolítico que consome vidas com senso de descartabilidade. Para prestar tal observação de como esse conceito é difundido, contaremos com diversos autores, especialmente Achille Mbembe, Michel Foucault, Marilena Chaui e Jessé Souza. Os filmes O som ao redor (2012), Aquarius (2016) e Bacurau (2019) são aqui os principais campos de estudo para as questões citadas, que emolduraram nas telas de cinema do Brasil e do mundo, provocações vitais para nosso processo de resistência a violências cíclicas e ativas. |
Abstract: | Kleber Mendonça Filho's film productions, as he himself states, have a chronic character in reporting vital aspects of Brazilian society. Based on this principle, our goal is to delve into these films as a field, conducting an ethnocartographic observation of this territory, scrutinizing aspects of necropolitics present therein. Observing them in these films is akin to observing them in the social, economic, cultural, and subjective structure of our country. Necropolitics involves assuming the permanence of a state of exception for a specific population. It relies on scientific and racial fallacies to perpetuate a regime of death, inciting fear and violence in the name of sustaining an economic and geopolitical system that consumes lives with a sense of disposability. To provide such an observation of how this concept is disseminated, we will draw from various authors, especially Achille Mbembe, Michel Foucault, Marilena Chaui, and Jessé Souza. The films "Neighboring Sounds" (2012), "Aquarius" (2016), and "Bacurau" (2019) are the primary subjects of study for the mentioned issues, which have framed vital provocations on the screens of Brazil and the world, contributing to our resistance against cyclical and active violence. |
Keywords: | Cinema brasileiro Etnologia Arte e sociedade Cultura Geopolítica Kleber Mendonça Filho Necropolítica Etnocartografia Brazilian cinema Necropolitics Ethnocartography |
Subject CNPQ: | LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMA |
Language: | por |
Institution: | Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
Program Affiliation: | Pós-Graduação Interdisciplinar em Cinema |
Citation: | SANTOS, Geovanna Pirillo Carnevalle dos. Aspectos políticos na obra cinematográfica de Kleber Mendonça Filho. 2023. 114 f. Dissertação (Mestrado Interdisciplinar em Cinema e Narrativas Sociais) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2023. |
URI: | https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/18627 |
Appears in Collections: | Mestrado Interdisciplinar em Cinema e Narrativas Sociais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
GEOVANNA_PIRILLO_CARNEVALLE_SANTOS.pdf | 2,01 MB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.