Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/19001
Document Type: | Trabalhos em Eventos |
Title: | Projeto Recriarte: inclusão social de crianças e adolescentes |
Other Titles: | Recriarte Project: social inclusion of children and adolescentes |
Authors: | Mota, Cássia Gabriele Silva Couto, Maria Aparecida Souza |
Issue Date: | Sep-2022 |
Resumo : | A pesquisa de conclusão do curso de Licenciatura em Pedagogia indagou: O Projeto Recriarte tem contribuído efetivamente para a inclusão social de crianças e adolescentes? O objetivo geral foi analisar o Projeto e sua contribuição para a inclusão social de crianças e adolescentes; e os específicos foram: examinar as ações desenvolvidas; averiguar a formação técnica da equipe responsável; identificar a metodologia utilizada; analisar o perfil das crianças e adolescentes e verificar os benefícios para a comunidade. A fundamentação teórica pauta-se na garantia dos direitos humanos por meio da inclusão social pedagógica e aplicação das políticas públicas na educação em espaços para além das escolas. O estudo de caso de abordagem qualitativa com base em fontes documentais e os dados coletados via observação e entrevista semiestruturada possibilitou constatar, que as questões sociais lastradas em desigualdades estão enraizadas no nosso cotidiano, ao revelar a efetividade do Projeto. |
Abstract: | The conclusion survey of the Licentiate in Pedagogy course asked: Has the Recriarte Project effectively contributed to the social inclusion of children and adolescents? The general objective was to analyze the Project and its contribution to the social inclusion of children and adolescents; and the specific ones were: examining the actions developed; verify the technical training of the responsible team; identify the methodology used; analyze the profile of children and adolescents and verify the benefits for the community. The theoretical foundation is based on the guarantee of human rights through pedagogical social inclusion and the application of public policies in education in spaces beyond schools. The case study with a qualitative approach based on documentary sources and the data collected through observation and semi-structured interviews made it possible to verify, that social issues based on inequalities are rooted in our daily lives, by revealing the Project's effectiveness. |
Keywords: | Direitos Humanos Inclusão Desigualdade social Human Rights Inclusion Social inequality |
ISSN: | 1982-3657 |
Is part of: | Anais do XVI Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidade |
Language: | por |
Publisher / Institution : | Grupo de Pesquisa CNPq/UFS Educação e Contemporaneidade (EDUCON) |
License: | Autorização para publicação no Repositório Institucional da Universidade Federal de Sergipe (RIUFS) concedida pelo(s) editor(es). |
URI: | https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/19001 |
Appears in Collections: | Anais 2022 - XVI Colóquio Internacional "Educação e Contemporaneidade" (EDUCON) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ProjetoRecriarteInclusaoSocial.pdf | 170,34 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.