Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/20111
Document Type: | Trabalhos em Eventos |
Title: | Entre vozes e votos: proposta didático-pedagógica sobre a conquista do voto feminino no Brasil aplicada ao ensino de história |
Other Titles: | Between voices and votes: didactic-pedagogical proposal on the conquest of the female vote in Brazil applied to the teaching of history |
Authors: | Passos, Viviane Andrade dos |
Issue Date: | 2023 |
Resumo : | O presente artigo resulta de trabalho em andamento no Mestrado Profissional em Ensino de História da Universidade Federal de Sergipe (UFS). Visa apresentar uma proposta de sequência didática para professores(as) de História do 9.º Ano do Ensino Fundamental trabalharem uma abordagem relacional entre a história das mulheres e o movimento sufragista brasileiro. Enfatizamos as principais lideranças, estratégias e mobilizações que contribuíram para o êxito da demanda feminina de direito ao voto. Desse modo, é relevante compreendermos como a história das mulheres e suas lutas influenciaram a conquista do voto feminino no Brasil em 1932, em um contexto de transformações sociais e políticas ocorridas no país desde o final do século XIX. Este trabalho fundamenta-se na leitura e análise de textos que retratam o papel feminino, seus desafios e trajetórias. Para tanto, buscamos repertório em textos de historiadores(as) e pesquisas em acervos virtuais que conservam registros do período. Dada a importância da temática, é imprescindível abordá-la no Ensino de História para a promoção de reflexões sobre o processo de conquista de direitos e a participação das mulheres na sociedade atual. |
Abstract: | This article is the result of work in progress in the Professional Master's Degree in History Teaching at the Federal University of Sergipe (UFS). It aims to present a proposal for a didactic sequence for 9th grade history teachers to work on a relational approach between women's history and the brazilian suffragist movement. We emphasize the main leaders, strategies and mobilizations that contributed to the success of women's demand for the right to vote. In this way, it is relevant to understand how the history of women and their struggles influenced the conquest of the female vote in Brazil in 1932, in a context of social and political transformations that have occurred in the country since the end of the 19th century. This work is based on the reading and analysis of texts that portray the female role, its challenges and trajectories. To do so, we search for repertoire in texts by historians and research in virtual collections that keep records of the period. Given the importance of the theme, it is indispensable to address it in the Teaching of History in order to promote reflections on the process of conquering rights and the participation of women in today's society. |
Keywords: | Sequência didática História das mulheres Voto feminino Didactic sequence Female vote |
ISSN: | 1982-3657 |
Is part of: | Anais do XVII Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidade |
Language: | por |
Publisher / Institution : | Grupo de Pesquisa CNPq/UFS Educação e Contemporaneidade (EDUCON) |
License: | Autorização para publicação no Repositório Institucional da Universidade Federal de Sergipe (RIUFS) concedida pelo(s) editor(es). |
URI: | https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/20111 |
Appears in Collections: | Anais 2023 - XVII Colóquio Internacional "Educação e Contemporaneidade" (EDUCON) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
EntreVozesVotos.pdf | 243,4 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.