Please use this identifier to cite or link to this item: https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/20883
Document Type: Artigo
Title: Vida de jovens: educação não-formal e inserção socioprofissional no subúrbio
Other Titles: Young people’s lives: non-formal education and socio-professional insertion in the suburbs
Vida de jóvenes: educación no formal e inclusión socio profesional en el suburbio
Authors: Laranjeira, Denise Helena Pereira
Teixeira, Ana Maria Freitas
Issue Date: Apr-2008
Resumo : Analisa as práticas educativas paralelas à escola formal, vivenciada por jovens do subúrbio de Salvador, com foco na inserção socioprofissional. Trata-se de considerar os reflexos das experiências desenvolvidas no espaço da Associação de Moradores, referência no bairro, envolvendo os jovens das Oficinas de Teatro, do Curso de Eletricidade e do Programa Agente Jovem. A opção pelo subúrbio apóia-se nos estudos que indicam a maior ausência do Estado nesses cenários onde se concentra a população jovem desfavorecida social e culturalmente. Nesses espaços "esquecidos", eles enfrentam diferentes estigmas que afetam diretamente seu processo de inserção socioprofissional.
Abstract: The article analyses non-formal education practices amongst young people in a suburb of Salvador, focussing on socio-professional insertion. It centres on experiences involving young people in Theatre Workshops, an Electricity Course and the Youth Agent Programme carried out in the space of a local Residents' Association, considered as an important reference in the district. The choice of an urban suburb reflects studies showing that this is where the State is largely absent and where economically and culturally disadvantaged young people are concentrated. In these "forgotten" spaces they confront stigmas which directly affect their socio-professional insertion.
Analiza las prácticas educativas paralelas a la escuela formal, vivenciadas por jóvenes del suburbio de Salvador, enfocando la inclusión socio-profesional. Se trata de considerar los reflejos de las experiencias desarrolladas en el espacio de la Asociación de Vecinos, referencia en el barrio, envolviendo los jóvenes del Taller de Teatro, del Curso de Electricidad y del Programa Agente Joven. La opción por el suburbio se apoya en los estudios que indican la mayor ausencia del Estado en esos escenarios donde se concentra la población joven desfavorecida social y culturalmente. En esos espacios "olvidados", ellos enfrentan diferentes estigmas que afectan directamente su proceso de inclusión socio profesional.
Keywords: Juventude
Educação não-formal
Inserção socioprofissional
Youth
Non-formal education
Socio-professional insertion
Juventud
Educación no formal
Inclusión socio-profesional
ISSN: 1413-2478
1809-449X
Is part of: Revista Brasileira de Educação
Language: por
Publisher / Institution : Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação - ANPEd
Citation: LARANJEIRA, D. H. P.; TEIXEIRA, A. M. F. Vida de jovens: educação não-formal e inserção socioprofissional no subúrbio. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 13, n. 37, jan./abr. 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/n4TvnjhWYJqnp5nmMVWTwZd/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 27 jan. 2025.
License: Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0)
URI: https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/20883
Appears in Collections:DED - Artigos de periódicos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
JovensEducacaoInsercaoSocioprofissional.pdf419,47 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.