Please use this identifier to cite or link to this item: https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/21622
Document Type: Artigo
Title: Linguagem digital e interativa no ensino de matemática: entre debates e reflexões
Other Titles: Digital and interactive language in the teaching of mathematics: between debates and reflections
Authors: Santos, José Elyton Batista dos
Vasconcelos, Carlos Alberto de
Issue Date: Apr-2018
Resumo : O presente artigo apresenta debates e reflexões acerca da lousa digital interativa (LDI) no ensino e na práxis do professor de Matemática. Nessa perspectiva, foi desenvolvido um panorama dessa interface tecnológica no cenário educacional brasileiro de 2002 a 2017, de acordo com os repositórios do Banco de Teses e Dissertações da Capes e da Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD). Assim, a presente pesquisa é do tipo bibliográfico, delimitando-se em um estudo denominado “estado do conhecimento”. Utilizamos como referencial teórico Castells (1999), Belloni (1999) e FiorenƟ ni e Lorenzato (2012). A partir dessa investigação, constatamos que o maior interesse pela temática advém dos programas de mestrado, não apresentando produção alguma com a temática em nível de doutorado, nesse período de quinze anos. Além disso, percebemos que há um maior número de pesquisas centralizadas na Região Sul, fato constatado devido ao investimento, principalmente, do Governo do Estado do Paraná, bem como pelas prefeituras para a incorporação dessa interface tecnológica nas salas de aulas, refletindo gradativamente uma mudança metodológica na construção do saber matemático.
Abstract: This article presents debates and reflections on the interactive digital whiteboard (LDI) in teaching and in the praxis of Mathematics teachers. In this perspective, an panorama of this technological interface in the Brazilian educational scenario from 2002 to 2017 was developed, according to the repositories of the Capes Thesis and Dissertations Bank and the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). Thus, the present research is of the bibliographic type, delimiting itself in a study nominated "state of knowledge". We used Castells (1999) as theoretical reference, Belloni (1999), and Fiorentini and Lorenzato (2012). Based on this research, we find that the greatest interest in the theme comes from master's programs, not presenting any production with the theme at the doctorate level, in that period of fifteen years. In addition, we noticed that there is a greater number of centralized researches in the Southern Region, a fact evidenced due to the investment, mainly, of the Government of the State of Paraná, as well as by the municipalities for the incorporation of this technological interface in classrooms, gradually reflecting a change in the construction of mathematical knowledge.
Keywords: Ensino de matemática
Linguagem digital
Lousa digital interativa
Digital interactive whiteboard
Digital language
Mathematics teaching
ISSN: 2176-171X
Is part of: Revista EDaPECI
Language: por
Publisher / Institution : Universidade Federal de Sergipe
Citation: SANTOS, J. E. B.; VASCONCELOS, C. A. Linguagem digital e interativa no ensino de matemática: entre debates e reflexões. Revista EDaPECI, São Cristóvão, v. 18, n. 1, p. 77-90, abr. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/edapeci/article/view/8543/pdf. Acesso em: 9 abr. 2025.
License: Creative Commons Atribuição-Não Comercial-Sem Derivações 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
URI: https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/21622
Appears in Collections:DED - Artigos de periódicos
PPGECIMA - Artigos de periódicos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LinguagemDigitalEnsinoMatematica.pdf364,91 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.