Please use this identifier to cite or link to this item: https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/21972
Document Type: Artigo
Title: Perspectivas da educação ambiental na formação docente e os desafios para a (re)construção de uma sociedade sustentável
Other Titles: Perspectives of environmental education in teacher training and the challenges for the (re)construction of a sustainable society
Authors: Modesto, Mônica Andrade
Araujo, Maria Inêz Oliveira
Issue Date: 2021
Resumo : As discussões acercada necessidade de transformação das sociedades que têm como fundante as forças do capital são urgentes para que seja possível pensar em sociedades sustentáveis, que degradem menos o ambiente. Para tanto, lança-se mão da tendência crítica da Educação Ambiental, que busca enfrentar a problemática socioambiental decorrente do modus vivendie operandi das sociedades do consumo. Sendo assim, o objetivo deste escrito consiste em refletir sobre as perspectivas da Educação Ambiental nos currículos de formação docente, delineando como locus da pesquisa a Universidade Federal de Sergipe e o Instituto Federal de Sergipe, instituições públicas sergipanas que ofertam cursos de licenciatura. A pesquisa, de abordagem qualitativa e do tipo estudo de caso, teve como procedimento metodológico a análise documental curricular realizada à luz da técnica de Análise de Conteúdo. Desse modo, foram delineadas categorias que possibilitam compreender que perspectiva de Educação Ambiental tem sido abordada no cenário sergipano. Os dados desvelaram que existem possibilidades para a discussão crítica da Educação Ambiental, mas esta se encontra ainda incipiente, reverberando o que apontam os dados do cenário nacional.
Abstract: Discussions about the need for the transformation of societies that have as their foundation the forces of capital in sustainable societies, which degrade the environment less. To this end, the critical tendency of Environmental Education that seeks toface the socio-environmental problem arising from the modus vivendi and operandi of consumer societies is used. Thus, the objective of this writing is to reflect on the perspectives of Environmental Educationin the curricula of teacher education, delintizing as locus of research the Federal University of Sergipe and the Federal Institute of Sergipe, public institutions sergipanas to offer undergraduate courses. The research, with a qualitative approach and case study type, had as methodological procedures the curricular documentary analysis performed in the light of the Content Analysis technique. Thus, categories were delineated that make it possible to understand what perspective of Environmental Education has been addressed in the Sergipe scenario. The data revealed that there are possibilities for the critical discussion of Environmental Education, but this is still incipient, reverberating what the data of the national scenario point out.
Keywords: Currículo
Educação ambiental
Formação docente
Curriculum
Environmental education
Teacher training
ISSN: 2965-6907
Is part of: Mandacaru: Revista de Ensino de Ciências e Matemática
Language: por
Publisher / Institution : Universidade Federal Rural de Pernambuco
Citation: MODESTO, M. A.; ARAUJO, M. I. O. Perspectivas da educação ambiental na formação docente e os desafios para a (re)construção de uma sociedade sustentável. Mandacaru: Revista de Ensino de Ciências e Matemática, Recife, v. 1, n. 1, p. 5-24, 2021. Disponível em: https://www.journals.ufrpe.br/index.php/mandacaru/article/view/4067/482484494. Acesso em: 9 maio 2025.
License: Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
URI: https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/21972
Appears in Collections:DED - Artigos de periódicos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
EducacaoAmbientalFormacaoDocente.pdf432,64 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.