Please use this identifier to cite or link to this item: https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/22558
Document Type: Artigo
Title: Materiais manipuláveis e o ensino de matemática e ciências: relato de um curso de extensão
Other Titles: Manipulated materials and the teaching of mathematics and sciences: report of an extension course
Authors: Costa, Silvânia da Silva
Donato, Christiane Ramos
Issue Date: Jun-2022
Resumo : Neste trabalho apresentam-se reflexões e percepções acerca do minicurso intitulado “Materiais Mani-puláveis e o Ensino de Matemática e Ciências”, ação de extensão realizada por docentes do Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Sergipe, no ano de 2017. Esse minicurso teve como objetivo principal (re)pensar a utilização de materiais didáticos manipuláveis, fomentando discussões acerca do processo de ensino-aprendizagem de Matemática e Ciências, contribuindo para a formação, inicial ou continuada, de estudantes e professores de Matemática, Ciências e Pedagogia. Tais componentes curriculares se apresentaram na proposta do curso de forma interdisciplinar e em situações significa-tivas, auxiliando a melhor desenvolver o trabalho pedagógico desses profissionais, contribuindo para a formação continuada dos cursistas e trazendo uma visão mais integrada das disciplinas Matemática e Ciências. Tendo-se como viés a articulação entre teoria e prática, houve momentos para debates pedagógicos, vivências experimentais em grupo, planejamento orientado, aplicação com discentes da educação e apresentação de produto final.
Abstract: This paper presents reflections and perceptions about the mini-course entitled “Manipulated Materials and the Teaching of Mathematics and Sciences”, an extension action carried out by professors of the Colégio de Aplicação of the Universidade Federal de Sergipe, in 2017. This mini-course had as main objective (re)to think about the use of manipulated teaching materials, fostering discussions about the teaching-learning process of Mathematics and Sciences, contributing to the initial or continued training of students and teachers of Mathematics, Sciences and Pedagogy. These curricular components were presented in the proposal of the course in an interdisciplinary way and in significant situations, helping to better develop the pedagogical work of these professionals, contributing to the continued formation of the students and bringing a more integrated view of the disciplines Mathematics and Sciences. Having as bias the articulation between theory and practice, there were moments for pedagogical debates, experi-mental experiences in group, guided planning, application with students of education and presentation of final product.
Keywords: Materiais manipuláveis
Ensino de matemática e ciências
Colégio de aplicação
Manipulateable materials
Teaching mathematics and science
ISSN: 2595-4377
Is part of: Cadernos do Aplicação
Language: por
Publisher / Institution : Colégio de Aplicação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Citation: COSTA, S. S.; DONATO, C. R. Materiais manipuláveis e o ensino de Matemática e Ciências: relato de um curso de extensão. Cadernos do Aplicação, Porto Alegre, v. 35, n. 1, p. 1-9, jan./jun. 2022. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/CadernosdoAplicacao/article/view/119178/85007. Acesso em: 27 jun. 2025.
License: Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0)
URI: https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/22558
Appears in Collections:DMA - Artigos de periódicos
PRODEMA - Artigos de periódicos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MateriaisManipulaveisEnsinoMatematica.pdf735,04 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.