Please use this identifier to cite or link to this item: https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/457
Document Type: Artigo
Title: Raciocínio moral na tomada de decisões em relação a questões sociocientíficas: o exemplo do melhoramento genético humano
Other Titles: Moral reasoning in decision-making regarding socioscientific issues: the human genetic improvement example
Authors: Guimarães, Márcio Andrei
Carvalho, Washington Luiz Pacheco de
Oliveira, Mônica Santos
Issue Date: 2010
Abstract: Nos últimos anos, os avanços nas Ciências Biológicas têm levado a sociedade a discutir diversas questões no campo da moral e da ética. Questões como engenharia genética, clonagem e pesquisas com células-tronco são questões chamadas de sociocientíficas por estarem na interface entre a ciência e a sociedade. Nesse trabalho buscamos entender como estudantes de Ensino Médio percebem e interpretam questões relacionadas à manipulação genética em seres humanos. Houve divisão de opiniões em relação à eugenia negativa, que se destina a remover características desfavoráveis das pessoas; mas a eugenia positiva, que busca melhoramento de características estéticas, foi rejeitada por todos os estudantes. As variações nas opiniões em relação ao assunto tratado podem ser, em grande medida, devidas às representações sociais dos estudantes._________________________________________________________________________________ ABSTRACT: In the recent years the advances in biological sciences has been convincing society to discuss issues concerning moral and ethics. Issues as cloning, stem-cell research and genetic engineering are called socioscientific issues because they put into evidence the interface between science and society. In this paper we aimed at understanding how High School students realize and interpret issues regarding human genetic improvement. As a result we have found divergent opinions regarding negative eugenics, specifically about its attempts of taking out undesirable characteristics of individuals; but there was an agreement among all the students in rejecting positive eugenics, that aims at improving individuals esthetical characteristics. The divergences and differences of opinions may be related to the students' social representations.
Keywords: Ensino de biologia
Aspectos sociocientíficos
ISSN: 1516-7313
Citation: GUIMARAES, M. A.; CARVALHO, W. L. P.; OLIVEIRA, M. S. Raciocínio moral na tomada de decisões em relação a questões sociocientíficas: o exemplo do melhoramento genético humano. Ciência & Educação , Bauru, v. 16, n. 2, 2010. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132010000200013&lng=es&nrm=iso>. Acesso em: 14 mar. 2013.
License: Creative Commons Attribution License
URI: http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132010000200013.
https://ri.ufs.br/handle/riufs/457
Appears in Collections:DBCI - Artigos de periódicos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
RaciocínioMoral.pdf138,11 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.