Please use this identifier to cite or link to this item: https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/4733
Document Type: Dissertação
Title: Educação profissional em saúde : as percepções dos agentes comunitários de saúde no município de Itabaiana-SE
Other Titles: HEALTH PROFESSIONAL EDUCATION: perceptions of community health workers in the city of Itabaiana-Sergipe.
Authors: Tenório, Flávia Priscila Souza
Issue Date: 5-Dec-2011
Advisor: Teixeira, Ana Maria Freitas
Resumo : O presente trabalho tem como objetivo analisar as contribuições do Módulo I, do Curso de Formação em Agente Comunitário de Saúde, a partir das percepções desses alunos trabalhadores, contemplados com a referida qualificação no Município de Itabaiana, no Estado de Sergipe, em 2010. Entendendo que a demanda dessa formação está relacionada às opções políticas, ideológicas e sociais, inseridas em um determinado contexto, buscou-se realizar uma síntese histórica da Educação Profissional em Saúde, articulada com as políticas e legislações do Ministério da Educação. Para a realização da investigação, optou-se por um estudo de natureza quantitativa e qualitativa, utilizando grupos focais, além da análise documental, a fim de compreender qual a contribuição da Formação em Agente Comunitário de Saúde para o cotidiano de trabalho desses profissionais, no âmbito do Sistema Único de Saúde. A análise dos grupos focais foi estruturada nos seguintes eixos: o trabalho do Agente Comunitário de Saúde; a participação dos ACS no Módulo I do Curso de Formação e as percepções dos ACS sobre o Curso de Formação em ACS para o processo de trabalho desses profissionais. Por fim, apresenta-se a articulação entre a leitura empreendida na análise documental e o discurso dos ACS sobre a formação que lhes foi ofertada, cujo foco centrou-se nos desdobramentos produzidos, ou não, por essa experiência formativa, tanto para os ACS que residem e atuam na zona urbana como para aqueles da zona rural no município de Itabaiana-SE.
Abstract: This study aims to analyze the contributions of Community Healthcare Agent Training Course s Stage I, through the perception of these students /workers included in the referred training in the city of Itabaiana, state of Sergipe in 2010. By understanding that the demand for this training is related to political, ideological and social choices inserted in a particular context, we sought to conduct a historical review of the Health Professional Education articulated with the policies and laws of the Ministry of Education. To carry out the research, we had chosen quantitative and qualitative study by using focus groups, in addition to document analysis, in order to understand which contribution the Training Community Healthcare Agent (CHA) brings to the daily work of professionals within the National Health System, from the perspective of these subjects. The analysis of the focus groups was framed along the following lines: the work of the Community Healthcare Agent, the participation of CHAs in Stage I of the training course and the perception of CHAs over the training course for the work process of these professionals. Finally, we present the links between the reading of documents seized in the analysis and the discourse of CHAs on the Training they were offered, focusing on the development achieved (or not) through this training experience for both CHAs, living and working in urban areas and those in the rural town of the city of Itabaiana-SE.
Keywords: Educação profissional em saúde
Agentes comunitários de saúde
Trabalho em saúde
Sistema Único de Saúde
Health professional education
Community healthcare agent
Healthcare work
Subject CNPQ: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Language: por
Country: BR
Publisher / Institution : Universidade Federal de Sergipe
Institution: UFS
Program Affiliation: Pós-Graduação em Educação
Rights: Acesso Aberto
URI: https://ri.ufs.br/handle/riufs/4733
Appears in Collections:Mestrado em Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
FLAVIA_PRISCILA_SOUZA_TENORIO.pdf2,11 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.