Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/4888
Document Type: | Dissertação |
Title: | A prática reflexiva na formação inicial do professor de inglês |
Authors: | Silva, Paulo Roberto Boa Sorte |
Issue Date: | 15-Mar-2010 |
Advisor: | Charlot, Bernard |
Resumo : | Esta pesquisa investiga as contribuições da prática reflexiva para a formação inicial do professor de inglês e justifica-se pela necessidade de discutir as perspectivas para a formação de professores de línguas no Brasil. De cunho qualitativo analíticodescritivo e analítico-interpretativo, tem o objetivo de identificar quais são as reflexões feitas por três professores de inglês em formação ao longo do estágio supervisionado. Busca-se verificar ainda se as reflexões mobilizam referências teóricas e se há mudanças no comportamento dos professores em relação à sua prática a partir da reflexão. As referências teóricas utilizadas são Pimenta & Lima (2002) acerca do estágio supervisionado; Huberman (1995) e Hughes (1996) sobre o perfil do professor iniciante; Dewey (1933), Schön (1982), Perrenoud (2002), Liston & Zeichner (1996) e Alarcão (2003) na definição e discussão da prática reflexiva. Como instrumentos de coleta de dados são utilizados a escrita do diário reflexivo, entrevistas de explicitação e observações de aula. |
Abstract: | This research investigates the contributions of the reflective teaching to pre-service English teacher education and it is justified by the need of discussing the perspectives to language teaching education in Brazil. From both qualitative analytical-descriptive and analytical-interpretative methods, it aims at identifying the kind of reflection made by three pre-service English teachers during their experience on internship. It seeks to check if the reflections move theoretical references and if there can be changes in teachers‟ behavior when it comes to their teaching practice through reflection. The theoretical references used are Pimenta & Lima (2002) concerning teachers‟ internship; Huberman (1995) and Hughes (1996) concerning the profile of beginning teachers; Dewey (1933), Schön (1982), Perrenoud (2002), Liston & Zeichner (1996) and Alarcão (2003) concerning the definition for reflective teacher. |
Keywords: | Prática reflexiva Formação inicial Professor de inglês Reflective teaching Pre-service education English language teacher |
Subject CNPQ: | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
Language: | por |
Country: | BR |
Publisher / Institution : | Universidade Federal de Sergipe |
Institution: | UFS |
Program Affiliation: | Pós-Graduação em Educação |
Citation: | SILVA, Paulo Roberto Boa Sorte. The reflective practice in initial teacher of english. 2010. 97 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2010. |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | https://ri.ufs.br/handle/riufs/4888 |
Appears in Collections: | Mestrado em Educação |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
PAULO_ROBERTO_BOA_SORTE_SILVA.pdf | 565,5 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.