Please use this identifier to cite or link to this item: https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/5180
Document Type: Dissertação
Title: Uma investigação acerca dos saberes matemáticos na formação de normalistas em Sergipe
Other Titles: A research on the mathematical knowledge in normalistas training in Sergipe (1890-1930)
Authors: Santos, Valdecí Josefa de Jesus
Issue Date: 22-Apr-2015
Advisor: Santos, Ivanete Batista dos
Resumo : Este trabalho apresenta os resultados de uma pesquisa que buscou analisar como foram organizados os saberes matemáticos (Arithmetica, Álgebra, Geometria e Desenho) para o Curso Normal do Instituto de Educação Rui Barbosa (IERB) no Estado de Sergipe, a partir da legislação publicada dos anos 1890 aos anos 30 do século XX. Para tanto, foram delineados os objetivos específicos: mapear pesquisas realizadas sobre a temática em estudo, partindo das produções em Sergipe, no GHEMAT e no Brasil; identificar as continuidades e as mudanças na organização dos saberes matemáticos presentes nos documentos oficiais publicados entre o período de 1890 até 1930, e identificar o tipo ou o modelo de ensino voltado aos saberes matemáticos para a formação das normalistas. A pesquisa remete a um estudo qualitativo, de natureza histórica e documental. Valente (2013), Chartier (1990, 2002), Chervel (1990), Le Goff (2003), dentre outros teóricos, serviram como orientação e base conceitual aos encaminhamentos metodológicos e interpretação das fontes e fatos. Como fontes principais foram consideradas as determinações oficiais (regulamentos, leis e programas de ensino) prescritas para o Curso Normal após a Proclamação da República. Os acervos do Arquivo Público de Sergipe, da Biblioteca Pública Epifânio Dórea, do Diário Oficial de Sergipe e do Arquivo do Instituto de Educação Rui Barbosa foram locais privilegiados para coleta de dados. No exame das fontes foram identificados registros da presença da matemática na formação das normalistas desde o princípio da organização do curso. As mathematicas estiveram voltadas ao ensino das matérias de Arithmetica, Álgebra, Geometria e Desenho, porém os saberes arithmeticos assumiram lugar de destaque, tanto como exigência para admissão no curso, como matéria preconizada em todos os documentos analisados.
Abstract: This paper introduce the results about a study that sought to analyze how mathematical knowledge were organized (Arithmetica, Algebra, Geometry and Design) the Normal course of the Rui Barbosa Educational Institute (IERB) in the State of Sergipe, from the published legislation of 1890 years to 30 years of the 20th century. Therefore, the specific objectives they were drawn: map research carried out the theme on the subject study, starting from the productions in Sergipe, in GHEMAT and Brazil; identify the continuities and the changes in the organization of mathematical knowledge present in the official documents published between the period 1890 to 1930 and identify the type or the method of education prepared to mathematical knowledge for the formation of the primary teachers. The research refers to a qualitative study, of historical in nature and documentary. Valente (2013), Chartier (1990, 2002), Chervel (1990), Le Goff (2003), among other theorists, served as guidance and define base for methodological paths and interpretation of the sources and facts. As main sources were considered official determinations (regulations, laws and teaching programs) specific for the Normal Course after the Proclamation of the Republic. The Public File collections of Sergipe, Public Library Epifânio Dórea, the Official Gazette of Sergipe and the file of Rui Barbosa Educational Institute were prime places for data collection. On examination of the sources were identified math records in the formation of the primary teachers from the beginning of the organization of the course. The mathematics were directed to teaching subject of arithmetica, algebra, geometry and design, but the arithmetic knowledge It has a prominent position, as much as a requirement for admission in the course, as subject recommended in all documents analyzed.
Keywords: Formação de professores
Educadores
Legislação do ensino
Ensino de matemática
Instituto de Educação Rui Barbosa (SE)
Curso Normal em Sergipe
Normalistas
Saberes matemáticos
Normal course in Sergipe
Legislation
Primary teachers
Mathematical knowledge
Subject CNPQ: CNPQ::OUTROS::CIENCIAS
Language: por
Country: BR
Publisher / Institution : Universidade Federal de Sergipe
Institution: UFS
Program Affiliation: Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática
Citation: SANTOS, Valdecí Josefa de Jesus. A research on the mathematical knowledge in normalistas training in Sergipe (1890-1930). 2015. 127 f. Dissertação (Mestrado em Ciências e Matemática) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2015.
Rights: Acesso Aberto
URI: https://ri.ufs.br/handle/riufs/5180
Appears in Collections:Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
VALDECI_JOSEFA_JESUS_SANTOS.pdf2,41 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.