Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/6748
Document Type: | Monografia |
Title: | A Educação religiosa da Escola Norma de Aracaju e seus impasses, final do século XIX e inicio do século XX |
Other Titles: | The Religious Education of the Norma de Aracaju School and its impasses, late nineteenth and early twentieth century |
Authors: | Cruz, Jorge dos Santos |
Issue Date: | 2016 |
Advisor: | Silva, Marcos |
Resumo : | Trabalhando em uma perspectiva narrativa de que a política e a educação em Sergipe foram tratadas em caminhos e modelos diferentes, irei discorrer nessas poucas linhas sobre o governo do Presidente da Província sergipana Herculano Marcos Inglês de Souza em seu pequeno tempo de governo em terras de Sergipe de 1881 a 1882 e como suas idéias, visões e modelos de trabalho e estudos, sobre outras perspectivas de ver uma educação mais qualitativa, ele reformula a grade curricular e cria modelo de escola mista, fazendo com que essas mudanças desagradem representantes das classes moralistas e conservadores como é o caso do padre Olympio Campos, Vigário da Igreja Matriz de Aracaju, a tomar como desafeto essas mudanças e ir de encontro às mesmas, criando assim uma série de debates em jornais da época, mostrando que não só ele como a população estava em desacordo a essas mudanças imposta pelo governo. E, nessa fase de construção, de novos desafios, de nova perspectiva política em pleno final do século XIX e inicio do XX, vêem essas mudanças dentro de um contexto político administrativo, com ideias liberais em período em que os coronéis são os donos do poder a mando e desmando dentro da política estadista, e o enraizamento da estrutura familiar vinda de séculos passados, leva-se tempo para que as mudanças sejam aceitas. |
Abstract: | Working in a narrative perspective that politics and education in Sergipe were treated in different ways and models, I will discuss in these few lines on the government of the President of the Sergipe Province Herculano Marcos English de Souza in his short time of government in Sergipe lands from 1881 to 1882 and as his ideas, visions and models of work and studies, on other perspectives to see a more qualitative education, he reformulates the curriculum and creates a model of mixed school, causing that these changes disaggregate representatives of the moralistic classes and conservative, as is the case of Father Olympio Campos, Vicar of the Church of Aracaju, to take these changes as a disobedient and to go against them, thus creating a series of debates in newspapers of the time, showing that not only he as the population was in disagreement with these changes imposed by the government. And at this stage of construction, new challenges, from a new political perspective in the late nineteenth and early twentieth centuries, see these changes within an administrative political context, with liberal ideas at a time when the colonels are the masters of power at the command and dismantling of state politics, and the rooting of the family structure from past centuries, it takes time for the changes to be accepted. |
Keywords: | História History História da educação History of education História da educação em Sergipe History of education in Sergipe Educação religiosa Religious education Educação religiosa em Sergipe Religious education in Sergipe Escola Normal de Aracaju |
Subject CNPQ: | CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DO BRASIL |
Language: | por |
Institution: | Universidade Federal de Sergipe |
Department: | DHI - Departamento de História – São Cristóvão - Presencial |
URI: | https://ri.ufs.br/handle/riufs/6748 |
Appears in Collections: | História |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Jorge dos Santos Cruz.pdf | 608,41 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.