Please use this identifier to cite or link to this item: https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/8275
Document Type: Monografia
Title: Melhorias nas práticas transfusionais após intervenção educativa para o uso racional de hemocomponentes em um hospital público universitário
Other Titles: Improvements in transfusion practices after educational intervention for the rational use of blood components in a university public hospital
Authors: Aragão, Mila Cintra de Azevedo
Issue Date: 31-Aug-2013
Advisor: Lobo, Iza Maria Fraga
Resumo : Objetivo: Produzir melhorias em práticas transfusionais através da implementação de um programa educacional para profissionais de saúde em um hospital universitário. Métodos: Este é um estudo intervencional e prospectivo, com analise pré e pósintervenção educacional. A pesquisa foi desenvolvida no Hospital Universitário da Universidade Federal de Sergipe, envolvendo a participação de profissionais de saúde no estágio de capacitação, durante o mês de fevereiro de 2011, além da monitorização de transfusões sanguíneas feitas nos períodos pré e pós-intervencionais. A busca de práticas transfusionais foi checada através dos requerimentos para transfusão e devolução de hemocomponentes não utilizados. O conhecimento dos profissionais de saúde foi medido através de um questionário relacionado a práticas transfusionais. Resultados: Durante a campanha educativa, foram capacitados 63 profissionais de saúde- 33 enfermeiras e técnicos de enfermagem e 30 médicos e estudantes de medicina. Na área médica houve um ganho estatisticamente significante de 20,1% nos conhecimentos teóricos. O ganho no grupo da enfermagem foi ainda maior 30,4%. Após campanha educativa houve melhora expressiva na conformidade de indicação de hemocomponentes, subindo de 25,2% para 33,5%. Conclusões: Nós observamos melhorias significativas em todo o processo relacionado às transfusões sanguíneas depois de projeto intervencional conduzido em fevereiro de 2011.
Abstract: Objective: To produce improvements in transfusion practices through the implementation of an educational program for health professionals in a university hospital. Methods: This is an interventional and prospective study, with analysis pre- and posteducational intervention. The research was developed at the University Hospital of the Federal University of Sergipe, involving participation of health professionals in the stage of capacitation, during the month of February 2011, beyond the monitoring of blood transfusions performed in the pre- and post-intervention periods. The survey of the transfusion practices was checked through the request to transfusion and devolution of hemocomponents unused. Knowledge of health professionals was addressed by the responses to a questionnaire about transfusion practice. Results: During the educative campaign, it was empowered 63 health professionals- 33 nurses and nursing technicians and 30 physicians. Between the doctors, there was a statistically significant gain of 20.1% on theorical knowledge. Gain in the nursing group was even higher: 30.4%. After the educational campaign was significant improvement in compliance indication of blood increase from 25,2% to 33,5%. Conclusions: We observed significant improvement of the entire process related to blood transfusions after interventional project conducted in February 2011.
Keywords: Medicina
Saúde
Sangue (Transfusão)
Educação médica
Pessoal da área médica
Medicine
Blood (Transfusion)
Medical Education
Medical personnel
Subject CNPQ: CIENCIAS DA SAUDE::MEDICINA
Language: por
Institution: Universidade Federal de Sergipe
Department: DME - Departamento de Medicina – Aracaju - Presencial
Citation: ARAGÃO, Mila Cintra de Azevedo. Melhorias nas práticas transfusionais após intervenção educativa para o uso racional de hemocomponentes em um hospital público universitário. Aracaju, SE, 2013. TCC (Graduação em Medicina) - Departamento de Medicina, Aracaju, 2013.
URI: http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/8275
Appears in Collections:Medicina

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mila_Cintra_Azevedo_Aragão.pdf855,32 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.