Please use this identifier to cite or link to this item: https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/8816
Document Type: Artigo
Title: A singularidade do olhar
Authors: Lima, Iara Maria Campelo
Issue Date: Aug-2006
Resumo : O artigo pretende evocar a autonomia do olhar do educador que interage na ação pedagógica com o aluno com necessidades educativas especiais. Para tanto, vai tecendo o conhecimento que, na modernidade, aprisionou o olhar da diferença na deficiência, limitando as possibilidades dos alunos. Pretendendo a ressignificação deste olhar, tece considerações em busca de um olhar prospectivo a partir do diálogo entre as novas concepções da ciência e a perspectiva sociohistórica e cultural sob o olhar e o dizer de Vygotsky e o filosofar bakthiniano.
Abstract: This article aims at evoking the autonomy of the educator’s view that, in its pedagogical practice, interacts with students with special educational needs. In order to do so, it deals with the knowledge which, in the modern times, captured the view of the difference in deficiency, limiting students’ possibilities. It also intends to re-signify this view by making considerations which seek to a prospective view based on the dialogue between the new conceptions of science and the socio-historical and cultural perspective through the view and ideas of Vygotsky and the Bakhtinian philosophy.
Keywords: Educação
Educação especial
Singularidade
Diferença
Necessidades educativas especiais
Autonomia
Singularities
Difference
Special educational needs
Autonomy
ISSN: 2317-1219
Is part of: Revista da FACED
Language: por
Publisher / Institution : Faculdade de Educação - Universidade Federal da Bahia
Citation: LIMA, I. M. C. A Singularidade do olhar. Revista da FACED, Salvador, n. 10, p. 85-96, ago. 2006. Disponível em: <https://portalseer.ufba.br/index.php/entreideias/article/view/2707/1917>. Acesso em: 30 ago. 2018.
URI: http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/8816
Appears in Collections:DED - Artigos de periódicos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SingularidadeDoOlhar.pdf415,91 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.