Please use this identifier to cite or link to this item: http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/12076
Document Type: Monografia
Title: Tranversalizando história e meio ambiente na escola : relatos de experiências
Authors: Santos, Remesson da Silva
Issue Date: 2-Sep-2019
Advisor: Lima, Luis Eduardo Pina
Resumo : O campo deste trabalho está relacionado aos desafios da trasversalização dos debates ambientais através do ensino de história. Nesse sentido, objetiva-se analisar as práticas de uma professora, do ensino fundamental, de uma escola estadual, do estado de Sergipe. Para tanto, estabeleceu-se a seguinte metodologia: 1. Observação de duas atividades pedagógicas externas à escola: visita ao Parque Nacional Serra de Itabaiana e a travessia do Rio Sergipe; 2. Aplicação de um questionário respondido pela docente e 3. Análise das práticas pedagógicas observadas. Os textos elencados para sustentar as discussões desta pesquisa foram os seguintes: Carvalho; Costa (2016), Carvalho (2011), Souza (2015) e Mazzarino; Rosa (2013). Concluiu-se que não é difícil “sensibilizar” os alunos sobre o “meio ambiente”, mas questionar a racionalidade produtiva e de separação entre cultura e natureza, muitas vezes vista como um depósito de recursos a serem explorados.
Abstract: The field of this work is related to the challenges of the trasversalization of environmental debates through the teaching of history. In this sense, the objective is to analyze the practices of a teacher, of elementary school, of a state college, of the state of Sergipe. To this end, the following methodology was established: 1. Observation of two pedagogical activities outside the school: visit to the Serra de Itabaiana National Park and the crossing of the Sergipe River; 2. Application of a questionnaire answered by the faculty member and 3. Analysis of pedagogical practices observed. The texts listed to sustain the discussions of this research were as follows: Carvalho; Costa (2016), Carvalho (2011), Souza (2015) and Mazzarino; Rosa (2013). It was concluded that it is not difficult to "sensitively" students about the "environment", but to question the productive rationality and separation between culture and nature, often seen as a deposit of resources to be explored.
Keywords: História
Ensino de História
Transversalidade
Meio ambiente
Teaching
Story
Environment
Subject CNPQ: CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO
Language: por
Institution: Universidade Federal de Sergipe
Department: DHI - Departamento de História – São Cristóvão - Presencial
Citation: SANTOS, Remesson da Silva. Tranversalizando história e meio ambiente na escola : relatos de experiências. 2019. Monografia (Graduação em História) – Departamento de História, Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2019.
URI: http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/12076
Appears in Collections:História

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Remesson_Silva_Santos.pdf435,27 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.