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dc.contributor.authorSantos, Luana de Jesus-
dc.date.accessioned2024-07-31T14:03:52Z-
dc.date.available2024-07-31T14:03:52Z-
dc.date.issued2020-08-30-
dc.identifier.citationSANTOS, Luana de Jesus. A institucionalização do Grupo Escolar Guilherme Campos (1953- 1965): contribuição à história da educação primária em Campo do Brito/Sergipe. TCC (Graduação em Pedagogia) - Universidade Federal de Sergipe, Itabaiana, SE, 2020.pt_BR
dc.identifier.urihttps://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/19728-
dc.description.abstractThe present paper has as object of study the Guilherme Campos School Group (GEGC), the first public primary instruction education building located in the city of Campo do Brito in Sergipe state, for the purpose of analyzing the institutionalization process of GEGC between the years 1953-1971, in addition to understanding the extent to which the perspectives of rural education were present in its practices, highlighting the investigation of teachers and students who composed GEGC in the proposed time frame. The temporal delimitation consists, first in the inauguration of the group (1953) until it becomes primary school (1971). The choice to follow the paths of the History of Education was due to the contact with the Institutional Scholarship Program of Scientific Initiation (PIBIC) for two years and the research on primary education on Agreste region of Sergipe. In the course of the research, a literature review was made about the History of Education and themes that permeates this area of investigation: Rosa Fatima de Souza (1998; 2008; 2009; 2019), Cyntia Greive Veiga (2007) Diana Vidal and Luciano Faria Filho (2000), Jorge Nagle (1974), Dominique Julia (2001) and Margarida Felgueiras (2010), Michael Pollak (1989) and memory concepts with Pierre Nora (1993), in addition to research in physical and digital collections, where sources were found such as letters from teachers, minutes book of promotions, photographs and list of schools, as well as oral sources collected through interviews. In view of the various conceptions that permeate primary education, writing about the path taken by teachers and students within that institution and aligning educational theories and their configurations, is indeed instigator and a challenge to be accomplished. It is concluded, therefore, that the process of institutionalization of the GEGC was, in fact, an advance in the educational precepts at the time, it went through the conceptions of ruralization of teaching, even located in the country town of the state, it was marked by practices, characters and theories that coupled to the pertinent teaching to urban groups. GEGC, fulfilled its role in the functionality of public instruction in the city of Campo do Brito in Sergipe state.eng
dc.languageporpt_BR
dc.subjectEducação primáriapor
dc.subjectEscolas ruraispor
dc.subjectHistória da educaçãopor
dc.subjectSchool cultureeng
dc.subjectPrimary educationeng
dc.subjectSchool groupseng
dc.titleA institucionalização do Grupo Escolar Guilherme Campos (1953- 1965) : contribuição à história da educação primária em Campo do Brito/Sergipept_BR
dc.typeMonografiapt_BR
dc.contributor.advisor1Oliveira, João Paulo Gama-
dc.description.resumoO presente trabalho tem como objeto de estudo o Grupo Escolar Guilherme Campos (GEGC), primeiro prédio público de instrução primária localizado no município de Campo do Brito/SE, com a finalidade de analisar o processo de institucionalização do GEGC entre os anos de 1953-1971 e compreender em que medida as perspectivas da educação rural fizeram-se presentes em suas práticas, destacando a investigação sobre as gestoras, docentes e discentes que compuseram o GEGC no recorte proposto. A delimitação temporal consiste inicialmente na inauguração do Grupo em 1953, e o final quando tornou-se escola de 1° Grau no ano de 1971. A escolha por enveredar pelos caminhos da História da Educação deu-se pelo contato com o Programa Institucional de Bolsas a Iniciação Científica (PIBIC) durante dois anos e as pesquisas sobre educação primária no agreste sergipano. Utilizamos os escritos de Rosa Fátima de Souza (1998; 2008; 2009; 2019), Cyntia Greive Veiga (2007), Diana Vidal e Luciano Faria Filho (2000) no tocante à educação primária; como também os estudos de Jorge Nagle (1974), Flávia Werle (2005;2013) e Dóris Almeida (2001) acerca da educação rural; além de Dominique Julia (2001) e Margarida Felgueiras (2010) sobre cultura escolar; Michael Pollak (1989) e Pierre Nora (1993) com memória. Foram realizadas pesquisas em acervos físicos e digitais, nos quais foram encontradas fontes como as cartas das professoras, livro de ata de promoções, fotografias e lista de escolas, assim como as fontes orais coletadas por meio de duas entrevistas com ex-alunas e funcionárias da instituição. Concluiu-se, portanto, que o processo de institucionalização do GEGC foi um avanço nos preceitos educacionais vigentes da época, perpassou as concepções da ruralização do ensino, mesmo localizado no interior do estado, foi marcado por práticas, personagens e teorias que acoplavam o ensino pertinente aos grupos urbanos. O GEGC cumpriu o seu papel na funcionalidade da instrução pública no município de Campo do Brito /Sergipe.pt_BR
dc.publisher.departmentDEDI - Departamento de Educação – Itabaiana - Presencialpt_BR
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpt_BR
dc.publisher.initialsUniversidade Federal de Sergipept_BR
dc.description.localItabaiana/SEpt_BR
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