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dc.contributor.authorFerreira, Pedro Lucas da Silva-
dc.date.accessioned2024-08-22T12:19:43Z-
dc.date.available2024-08-22T12:19:43Z-
dc.date.issued2024-04-24-
dc.identifier.citationFerreira, Pedro Lucas da Silva. Lorde e o “Te Ao Mārama” : cultura pop como forma de ativismo. São Cristóvão, 2024. Monografia (licenciatura em História) – Departamento de História, Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2024pt_BR
dc.identifier.urihttps://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/19895-
dc.description.abstractThis article analyzes the release of Lorde's EP "Te Ao Mārama" as a case study to explore the dynamics of cultural industry (Adorno e Horkheimer, 1997), cultural appropriation (Edward Said, 2007), and “white savior complex” (Teju Cole,2012 e Robin DiAngelo, 2018) in contemporary music. By investigating the reactions and debates surrounding the project, it examines how the incorporation of elements from Māori culture in Lorde's music raises questions about authenticity, power, and representation. Through this critical analysis, the article seeks to shed light on the complexities and challenges faced at the intersection of culture, industry, and identity in contemporary music production, offering valuable insights for understanding cultural relations in present-day society. The study provides a significant contribution to understanding the interactions between culture, music, and identity, offering relevant insights for future research on the topic.eng
dc.languageporpt_BR
dc.subjectHistóriapor
dc.subjectEnsino superior (UFS)por
dc.subjectLordepor
dc.subjectTe Ao Māramapor
dc.subjectMāoripor
dc.subjectIndústria culturalpor
dc.subjectMúsica contemporâneapor
dc.subjectRepresentação culturalpor
dc.subjectLordeeng
dc.subjectTe Ao Māramaeng
dc.subjectMāorieng
dc.titleLorde e o “Te Ao Mārama” : cultura pop como forma de ativismopt_BR
dc.typeMonografiapt_BR
dc.contributor.advisor1Lima, Luís Eduardo Pina-
dc.description.resumoO presente trabalho analisa o lançamento do EP "Te Ao Mārama" de Lorde como um estudo de caso para explorar as dinâmicas da Indústria Cultural (Adorno e Horkheimer, 1997), Apropriação Cultural (Edward Said, 2007) e o “Complexo de Salvador Branco” (Teju Cole,2012 e Robin DiAngelo, 2018) na música contemporânea. Investigando as reações e debates em torno do projeto, examina-se como a incorporação de elementos da cultura Māori na música de Lorde suscita questões sobre autenticidade, poder e representação. Por meio dessa análise crítica, o artigo lança luz sobre as complexidades e desafios enfrentados na interseção entre cultura, indústria e identidade na produção musical contemporânea, oferecendo percepções valiosas para o entendimento das relações culturais na sociedade atual. O estudo oferece uma contribuição significativa para a compreensão das interações entre cultura, música e identidade, fornecendo insights relevantes para futuras pesquisas sobre o tema.pt_BR
dc.publisher.departmentDHI - Departamento de História – São Cristóvão - Presencialpt_BR
dc.subject.cnpqCIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOpt_BR
dc.publisher.initialsUniversidade Federal de Sergipe (UFS)pt_BR
dc.description.localSão Cristóvão, SEpt_BR
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