Please use this identifier to cite or link to this item: http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/4664
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorGuimarães, Flávio dos Santospt_BR
dc.date.accessioned2017-09-26T17:48:07Z-
dc.date.available2017-09-26T17:48:07Z-
dc.date.issued2002-05-12-
dc.identifier.urihttps://ri.ufs.br/handle/riufs/4664-
dc.description.abstractThis work deals with the relationship established among the native language of the person, the theories of the language and the methods of foreign language teaching. The native language is an instrument of great value to the foreign language teaching and constitutes a tool that gives access to the numerous structures that compose the psychism of the individual both to know them and to direct them to act in the acquisition of a second language. The knowledge about the psychic structures related to the communication allows us to gather data that can point the elements that are present in the foreign language teaching and learning. The theories of the language offer a reasonable amount of concepts and proposals that can be applied to establishment of language teaching methods. The researches about the bilinguism show a great amount of actions and reactions of the psychism during the process of acquisition of a second language. The knowledge gathered from those researches indicates the most adequate means to the development of language teaching methods that include all the agents present in the communication process: the native language of the subject (and consequently its psychism) the practical use of some concepts presented by the language theories and the proceedings themselves that are part of the foreign language teaching methods.eng
dc.formatapplication/pdfpor
dc.languageporpor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjectEnsinopor
dc.subjectLíngua maternapor
dc.subjectLinguagem e línguaspor
dc.subjectAquisição de linguagempor
dc.subjectPrática de ensinopor
dc.subjectAquisição da segunda línguapor
dc.subjectLanguage acquisitioneng
dc.subjectLanguage and languageseng
dc.subjectNative languageeng
dc.subjectSecond language acquisitioneng
dc.subjectStudent teachingeng
dc.subjectTeachingeng
dc.titleEspaço da língua materna no ensino de língua estrangeirapor
dc.typeDissertaçãopor
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0030514651829169por
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1221560896341659por
dc.contributor.advisor1Bezerra, Antônio Poncianopt_BR
dc.description.resumoEste trabalho trata da relação estabelecida entre a língua materna do sujeito, as teorias da linguagem e os métodos de ensino de língua estrangeira. A língua materna é um instrumento de grande valor no ensino de línguas e se constitui uma ferramenta que dá acesso às várias estruturas que compõem o psiquismo do sujeito, tanto para conhecê-las quanto para direcionálas para atuar na aquisição de uma segunda língua. O conhecimento das estruturas psíquicas voltadas para a comunicação nos permite juntar dados que nos apontam os elementos que estão presentes no ensino/aprendizagem de línguas estrangeira. As teorias da linguagem oferecem uma razoável quantidade de conceitos e propostas que podem ser aplicados na elaboração de métodos de ensino de línguas. As pesquisas sobre o bilingüismo mostram as mais variadas ações e reações do psiquismo durante o processo de aquisição de uma segunda língua. O conhecimento adquirido a partir dessas pesquisas indica os meios mais adequados para se elaborar métodos de ensino de línguas que contemplem todos os agentes presentes noprocesso de comunicação: a língua materna do sujeito (e, conseqüentemente, seu psiquismo), a aplicação de alguns dos conceitos apresentados pelas teorias lingüísticas e os próprios procedimentos contidos nos métodos de ensino de língua estrangeira.por
dc.publisher.programPós-Graduação em Educaçãopor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor
Appears in Collections:Mestrado em Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
FLAVIO_SANTOS_GUIMARAES.pdf533,17 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.