Please use this identifier to cite or link to this item: https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/4705
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorOliveira, Fabiana Cristina Oliveira Silva dept_BR
dc.date.accessioned2017-09-26T17:48:29Z-
dc.date.available2017-09-26T17:48:29Z-
dc.date.issued2009-02-06-
dc.identifier.citationOLIVEIRA, Fabiana Cristina Oliveira Silva de. UMA DISCIPLINA, UMA HISTÓRIA: CÁLCULO NA LICENCIATURA EM MATEMÁTICA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE SERGIPE (1972-1990). 2009. 196 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2009.por
dc.identifier.urihttps://ri.ufs.br/handle/riufs/4705-
dc.description.abstractThe present work has the intention to construct a history of discipline Calculation in the course of Degree in Mathematics of the Federal University of Sergipe, during the period from 1972 to 1990. It examines the historical curse of discipline by means of the workload, of the prerequisite ones, of its contents, its professors and methods of teaching. It analyzes the history of the Calculation in the prism of the history of the disciplines, taking as sources the lesson plans, minutes acts, resolutions, reports, didatic books and verbal stories. We infer that the changes pass the discipline Calculation had went in regards to the workload of great relevance; however, in if treating to prerequisite and summaries, the alterations were smaller. In the case of the movement of contents of each disciplines, we notice that in elapsing of the years the malter of teaching Calculation was configured gradually and before assuming its last formation it pass for different disciplines with reformularizations in its configuration, with distinct signatures, with distinct workload, but with the same contents. We observed although there was renewal of the teaching picture causing significant alterations regarding the profile of the professors of Calculation. We consideed that the method of the lesson was closely connected to the use that the theacher could make of the book and the applications of exercises.eng
dc.description.sponsorshipCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.formatapplication/pdfpor
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Sergipepor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjectCálculopor
dc.subjectHistória das Disciplinaspor
dc.subjectLicenciatura em Matemáticapor
dc.subjectHistória do Ensino de Matemáticapor
dc.subjectCalculationeng
dc.subjectHigher Education of Mathematicseng
dc.subjectHistory of Disciplineseng
dc.subjectDegree in Mathematicseng
dc.subjectHistory of Mathematicseng
dc.titleUma disciplina, uma história : cálculo na licenciatura em Matemática da Universidade Federal de Sergipe (1972-1990)por
dc.typeDissertaçãopor
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6120864727992094por
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5696705408159072por
dc.contributor.advisor1Alves, Eva Maria Siqueirapt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho tem o propósito de construir uma história da disciplina Cálculo no curso de Licenciatura em Matemática da Universidade Federal de Sergipe, durante o período de 1972 a 1990. Examina o percurso histórico da disciplina por meio da carga horária, dos pré-requisitos, de seus conteúdos, seus professores e métodos de ensino. Analisa a história do Cálculo no prisma da história das disciplinas, tomando como fontes os planos de aula, atas, resoluções, relatórios, livros didáticos e relatos orais. Inferimos que as mudanças por que passou a disciplina Cálculo foram no tocante à carga horária de grande relevância; porém, em se tratando de pré-requisitos e ementas, as alterações foram menores. No caso da movimentação dos conteúdos em cada disciplina, notamos que no decorrer dos anos a matéria de ensino Cálculo foi configurada paulatinamente e antes de assumir a sua última formação perpassou por diferentes disciplinas, com reformulações em sua configuração, com assinaturas distintas, com cargas horárias distintas, mas com os mesmos conteúdos. Observamos ainda que o quadro docente ocasionou alterações significativas na disciplina Cálculo. Consideramos que o método da aula estava intimamente ligado ao uso que o professor poderia fazer do livro e das aplicações de exercícios.por
dc.publisher.programPós-Graduação em Educaçãopor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor
dc.publisher.countryBRpor
dc.publisher.initialsUFSpor
Appears in Collections:Mestrado em Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
FABIANA_CRISTINA_OLIVEIRA_SILVA_OLIVEIRA.pdf2,64 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.