Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/16411
Document Type: | Trabalhos em Eventos |
Title: | O lúdico no processo inclusivo do autista na educação infantil |
Other Titles: | The ludic in the inclusive process of the autist in childhood education |
Authors: | Ferro, Marcos Batinga Mendonça, Ana Cláudia Sousa Silva, Alene Mara França Sanches |
Issue Date: | Sep-2021 |
Resumo : | O presente estudo tem por objetivo geral analisar as práticas lúdicas no processo inclusivo do autista na Educação Infantil e como objetivos específicos discorrer sobre a história e a legislação pertinente a Educação Inclusiva; fomentar sobre a importância da ludicidade na educação inclusiva; analisar o processo de aprendizagem do aluno autista através do uso da ludicidade. Esta pesquisa metodologicamente trata-se de uma revisão de literatura de natureza qualitativa e caráter descritivo, que ocorreu por meio da coleta e análises de artigos e monografias publicados no período de 2015 a 2019. Notou-se que apesar das dificuldades existentes, o processo de inclusão é sim possível, desde que haja comprometimento por parte do professor, formação continuada, o uso de estratégias pedagógicas, e nesse sentido a proposta lúdica pode promover excelentes resultados, a exemplo do desenvolvimento psicomotor, a interação, socialização e a aprendizagem. |
Abstract: | The present study has as general objective to analyze the ludic practices in the inclusive process of autistic children in Childhood Education and as specific objectives to discuss the history and legislation pertaining to Inclusive Education; promote the importance of ludic in inclusive education; analyze the learning process of the autistic student through the use of playfulness. This methodological research is a literature review of a qualitative and descriptive nature, which occurred through the collection and analysis of articles and monographs published in the period from 2015 to 2019. It was noted that despite the existing difficulties, the process of inclusion is indeed possible, as long as there is commitment on the part of the teacher, continuing education, the use of pedagogical strategies, and in this sense the ludic proposal can promote excellent results, such as psychomotor development, interaction, socialization and learning. |
Keywords: | Autismo Educação infantil Inclusão Lúdico Autism Childhood education Inclusion Ludic |
ISSN: | 1982-3657 |
Is part of: | Anais do XV Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidade |
Language: | por |
Publisher / Institution : | Grupo de Pesquisa CNPq/UFS Educação e Contemporaneidade (EDUCON) |
License: | Autorização para publicação no Repositório Institucional da Universidade Federal de Sergipe (RIUFS) concedida pelo(s) editor(es). |
Identifier: | http://dx.doi.org/10.29380/2021.15.02.22 |
URI: | http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/16411 |
Appears in Collections: | Anais 2021 - XV Colóquio Internacional "Educação e Contemporaneidade" (EDUCON) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
LudicoProcessoInclusivo Autista.pdf | 179,69 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.