Please use this identifier to cite or link to this item: https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/16485
Document Type: Trabalhos em Eventos
Title: Sentido espacial infantil: um estudo com crianças de 3 anos do Lar de Zizi, Aracaju - SE
Other Titles: Children's space sense: a study with 3-year-old children from the "Zizi Home", Aracaju - SE
Authors: Mendonça, Karina Santana
Zogaib, Simone
Issue Date: Sep-2021
Resumo : O presente artigo apresenta resultados de um experimento de ensino realizado com 20 crianças de uma turma de educação infantil do “Lar de Zizi”, Aracaju/SE. Tal estudo faz parte de um projeto de pesquisa aprovado pelo Programa de Bolsas de Iniciação Científica – PIBIC/UFS e também está vinculado ao Grupo de Estudos e Pesquisa Criança, Infância e Educação (GEPCIE/ UFS). Teve por objetivo investigar evidências do sentido espacial de crianças de 3 anos, que emergem em suas interações, brincadeiras e tarefas na educação infantil do “Lar de Zizi”. Foi realizado em três fases: exploratória, experimento de ensino e análise retrospectiva dos dados a partir de uma abordagem qualitativa sustentada em uma base epistemológica interpretativa de investigação. Destaca evidências sobre habilidades de orientação espacial e visualização espacial apresentadas pelas crianças nos 4 episódios do experimento de ensino.
Abstract: This article presents the results of a teaching experiment carried out with 20 children from a kindergarten class at “Lar de Zizi”, Aracaju/SE. This study is part of a research project approved by the Scientific Initiation Scholarship Program – PIBIC/UFS and is also linked to the Child, Childhood and Education Study and Research Group (GEPCIE/UFS). It aimed to investigate evidence of the spatial sense of 3-year-old children, which emerge in their interactions, plays and tasks in early childhood education at “Lar de Zizi”. It was carried out in three phases: exploratory, teaching experiment and retrospective data analysis from a qualitative approach supported by an interpretive epistemological basis of investigation. Highlights evidence on spatial orientation and spatial visualization skills presented by children in the 4 episodes of the teaching experiment.
Keywords: Educação infantil
Geometria
Sentido espacial
Early childhood education
Geometry
Spatial sense
ISSN: 1982-3657
Is part of: Anais do XV Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidade
Language: por
Publisher / Institution : Grupo de Pesquisa CNPq/UFS Educação e Contemporaneidade (EDUCON)
License: Autorização para publicação no Repositório Institucional da Universidade Federal de Sergipe (RIUFS) concedida pelo(s) editor(es).
Identifier: http://dx.doi.org/10.29380/2021.15.05.13
URI: http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/16485
Appears in Collections:Anais 2021 - XV Colóquio Internacional "Educação e Contemporaneidade" (EDUCON)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SentidoEspacialInfantil.pdf1,09 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.