Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/16510
Document Type: | Trabalhos em Eventos |
Title: | O livro didático e o professor de matemática: seleção ou imposição? |
Other Titles: | The textbook and the mathematics teacher: selection or imposition? |
Authors: | Silva, Aldemir Torres da Silva Neto, João Ferreira da Pereira, Magda Tavares |
Issue Date: | Sep-2021 |
Resumo : | Este artigo é um recorte de um trabalho de conclusão de curso de licenciatura em matemática que objetivou descrever como professores de matemática escolhem o livro didático, identificando que critérios são levados em consideração para essa escolha. Para isso, fizemos uma observação sobre as atividades dos professores em relação ao livro didático e aplicamos um questionário junto a 10 professores de matemática de escolas públicas estaduais do município de Palmeira dos Índios, Alagoas, Brasil. Os resultados, além de corroborar estudos anteriores, ressaltam a necessidade de investimentos em formação docente, inicial e continuada, que possibilitem uma melhor escolha do livro didático que será utilizado em sala de aula. São necessárias também melhores condições de trabalho para o professor e uma análise mais reflexiva das práticas educacionais das escolas. |
Abstract: | This paper is a cut from a work’s completion of course in mathematics that aimed to describe how mathematics teachers choose the textbook, identifying which criteria are taken into consideration for this choice. For this, we made an observation about the teachers' activities in relation to the textbook and applied a questionnaire to 10 mathematics teachers from state public schools in the municipality of Palmeira dos Índios, Alagoas, Brazil. The results, in addition to corroborating previous studies, underscore the need for investments in teacher training, initial and continuing, which enable a better choice of the textbook that will be used in the classroom. Better working conditions for the teacher and a more reflective analysis of schools' educational practices are also needed. |
Keywords: | Livro didático Matemática Professores Didactic book Mathematics Teachers |
ISSN: | 1982-3657 |
Is part of: | Anais do XV Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidade |
Language: | por |
Publisher / Institution : | Grupo de Pesquisa CNPq/UFS Educação e Contemporaneidade (EDUCON) |
License: | Autorização para publicação no Repositório Institucional da Universidade Federal de Sergipe (RIUFS) concedida pelo(s) editor(es). |
Identifier: | http://dx.doi.org/10.29380/2021.15.05.10 |
URI: | http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/16510 |
Appears in Collections: | Anais 2021 - XV Colóquio Internacional "Educação e Contemporaneidade" (EDUCON) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
LivroDidaticoProfessorMatematica.pdf | 140,36 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.