Please use this identifier to cite or link to this item: https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/21568
Document Type: Artigo
Title: Os desafios da formação do leitor contemporâneo e a literatura digital
Other Titles: Contemporary reader training challenges and digital literature
Authors: Souza, José Batista de
Schlindwein, Ana Flora
Issue Date: Nov-2018
Resumo : O presente trabalho é fruto de uma prática de leitura de hipercontos realizada com uma turma de alunos do 9º ano de uma escola pública baiana, sendo parte de um Projeto de Qualificação de Mestrado em Letras da Universidade Federal de Sergipe, cujo objetivo é ampliar as possibilidades de leitura do texto literário por parte dos discentes, no suporte digital e no impresso, e contribuir com a formação desses alunos. Apesar de parciais, os resultados apontam a literatura digital, neste caso específico o hiperconto, como um caminho positivo para trabalhar a formação do leitor contemporâneo, principalmente por sua natureza mais interativa e pela hipermodalidade.
Abstract: The present paper is the result of a practice of reading of hyper short stories carried out with a group of students of the 9th grade of a public school in Bahia, being part of a Master‟s Degree in Literature Project of the Federal University of Sergipe, which has as an objective to expand the possibilities of reading of the literary text by the students, in digital and print format, and contribute to the formation of those students. Although partial, the results show that the digital literature, specifically hyper short story, as a positive path to work with the formation of the contemporary reader, mainly because its interactive natures and its hypermodality.
Keywords: Formação do leitor
Hiperconto
Hipertexto
Literatura
Literatura digital
Reading skills
Hyper shot story
Hypertext
Literature
Digital literature
ISSN: 2358-5870
Is part of: Revista Leia Escola
Language: por
Publisher / Institution : Universidade Federal de Campina Grande
Citation: SOUZA, J. B.; SCHLINDWEIN, A. F. Os desafios da formação do leitor contemporâneo e a literatura digital. Revista Leia Escola, Campina Grande, v. 18, n. 2, p. 83-102, nov. 2018. Disponível em: https://ch.revistas.ufcg.edu.br/index.php/Leia/article/view/1237. Acesso em: 4 abr. 2025
License: Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0)
URI: https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/21568
Appears in Collections:DELI - Artigos de periódicos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DesafiosFormacaoLeitorContemporaneo.pdf1,27 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.