Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/23105
Document Type: | Monografia |
Title: | O Trabalho de Conclusão de Disciplina (TCD) como abordagem de aprendizagem baseada em projeto (ABP) : um relato de caso em Educação Farmacêutica |
Other Titles: | The Undergraduate Course Completion Project (CCP) as a Project-Based Learning (PBL) Approach : a case report in Pharmaceutical Education |
Authors: | Valadares, Pablo dos Santos |
Issue Date: | 13-Dec-2024 |
Advisor: | Nunes, Rogéria de Sousa Silva, Wellington Barros da |
Resumo : | As disciplinas de Farmacotécnica I e II são uma parte importante na formação do farmacêutico, visto que é um profissional essencial e habilitado para o desenvolvimento e manipulação de formulações. Dessa forma, foi implementado um programa de monitoria tendo como referência as competências e habilidades recomendadas pelo Fórum Econômico Mundial. Apresentar as bases da fundamentação pedagógica e compreender como a monitoria contribui para o desenvolvimento das competências e habilidades mencionadas pelo Fórum Econômico Mundial. Foi-se instaurado o diário de bordo na farmacotécnica I e o trabalho de conclusão de disciplina na farmacotécnica II. No final, aplicado um questionário. Resultados e Discussão: Nesse sentido, os discentes puderam escolher quais habilidades eles acham que trabalharam ao longo do trabalho e descreveram sobre a experiência de acordo com as habilidades escolhidas. Conclusão: Por meio do trabalho realizado, portanto, os discentes tiveram a oportunidade de desenvolver formulações inovadoras e compartilharam suas experiências e percepções. Esse modelo de formação pode servir como modelo para outras disciplinas, assim como contribuir na formação de discentes e monitores. |
Abstract: | Introduction: The disciplines of Pharmacotechnics I and II are an important part in the training of pharmacists, as they are essential professionals qualified for the development and manipulation of formulations. In this way, a monitoring program was implemented using the competencies and skills indicated by the World Economic Forum as a reference. Objective: To present the basis of the pedagogical foundation and understand how monitoring contributes to the development of the skills and abilities mentioned by the World Economic Forum. Methodology: The logbook was created in pharmacotechnique I and the course completion work in pharmacotechnique II. At the end, a questionnaire was administered. Results and Discussion: In this sense, students were able to choose which skills they think they worked on throughout the work and described the experience according to the skills chosen. Conclusion: Through the work carried out, therefore, students had the opportunity to develop innovative formulations and shared their experiences and perceptions. This training model can serve as a model for other disciplines, as well as contributing to the training of students and monitors. |
Keywords: | Farmácia Ensino superior (UFS) Aprendizagem baseada em projetos Trabalho de Conclusão de Disciplina (TCD) Monitoria acadêmica Educação farmacêutica Project-Based Learning Undergraduate Course Completion Project (CCP) Undergraduate teaching assistant Pharmaceutical education |
Subject CNPQ: | CIENCIAS DA SAUDE::FARMACIA |
Language: | por |
Institution: | Universidade Federal de Sergipe (UFS) |
Department: | DFA - Departamento de Farmácia – São Cristóvão - Presencial |
Citation: | Valadares, Pablo dos Santos. O Trabalho de Conclusão de Disciplina (TCD) como abordagem de aprendizagem baseada em projeto (ABP) : um relato de caso em Educação Farmacêutica. São Cristóvão, 2024. Monografia (graduação em Farmácia) – Departamento de Farmácia, Centro de Ciências Biológicas e da Saúde, Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2024 |
URI: | https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/23105 |
Appears in Collections: | Outros |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Pablo_Santos_Valadares.pdf | 2,3 MB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.