Please use this identifier to cite or link to this item: https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/8862
Document Type: Artigo
Title: A memória como patrimônio ou a história como prática social? Reflexões sobre práticas de memória e ensino de história na pedagogia do Movimento Sem Terra
Other Titles: The memory as heritage or history as a social practice? Reflections about practices of memory and history education in pedagogy of the Landless Movement
Authors: Lucini, Marizete
Issue Date: Dec-2014
Resumo : O artigo discute a memória produzida na prática social como patrimônio de homens e mulheres na luta pela terra. A reflexão que propomos funda-se na fenomenologia da Memória proposta por Paul Ricoeur, evidenciando-se que a História como uma prática social desenvolvida em um Assentamento de Reforma Agrária atua na produção de uma Memória que ao ser apropriada por esse grupo constitui seu patrimônio material e imaterial.
Abstract: The paper discuss the produced memory in social practice with men and women’s heritage in the struggle for land. The reflection that we propose is based in phenomenology of memory proposed by Paul Ricoeur, evidencing the History as a social practice developed in one agrarian reform settlement that acts in production of Memory that being appropriated by this group constitute their material and immaterial heritage.
Keywords: Memória
História
Movimento dos Trabalhadores Sem Terra (MST)
Memory
History
The Landless Movement (Brazil)
ISSN: 1806-3993
Is part of: Revista História Hoje
Language: por
Publisher / Institution : Associação Nacional de História (ANPUH)
Citation: LUCINI, M. A memória como patrimônio ou a história como prática social? Reflexões sobre práticas de memória e ensino de história na pedagogia do Movimento Sem Terra. Revista História Hoje, v. 3, n. 6, p. 19-41, dez. 2014. Disponível em: <https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/136>. Acesso em: 06 set. 2018.
License: Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0)
URI: http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/8862
Appears in Collections:DED - Artigos de periódicos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PedagogiaMovimentoSemTerra.pdf488,97 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.