Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/11454
Document Type: | Artigo |
Title: | La formación del profesorado de Educación Física para la actuación en la educación infantil: del profesor reflexivo e investigador |
Other Titles: | Training of Physical Education teachers in early childhood education: about the reflective-teacher and the researcher Formação de professores de Educação Física na educação infantil: do professor reflexivo e pesquisador |
Authors: | Vieira, Carmen Lúcia Nunes Mezzaroba, Cristiano |
Issue Date: | 2019 |
Resumo : | Nuestra intención en este artículo es reflexionar sobre la formación del profesorado de Educación Física que actuará en centros de educación infantil. Para eso dialogamos con las concepciones del profesional reflexivo (Schon) y el profesor como investigador (Stenhouse) en la formación del profesorado. Nos damos cuenta que Schon y Stenhouse consideran el protagonismo de los profesionales de la educación, pero llamamos la atención para no sobrecargarlos con demasiadas responsabilidades que extrapolan sus prácticas. Los dos conceptos señalan posibilidades para nuevas metodologías aproximando teoría y prácticas y profundizan la actuación profesional por las potencialidades y desafíos que presenta la contemporaneidad. |
Abstract: | His text aims at reflecting on the formation of the Physical Education teachers who are
interested in acting professionally in the Early Childhood Education field. Thus, a
dialogue with the conceptions of the reflective-teacher (Schon) and researcher-teacher
(Stenhouse) is established. It is possible to assess that Schon and Stenhouse consider the
prominence of education professionals, but we caution against overloading them with
responsibilities that go beyond their area of performance, mainly the Physical Education
teacher who works with Early Childhood Education, when it comes to training or
teaching, both the concepts are posed as possibilities for new methodologies,
approaching theory and practice. Such understandings can amplify the action of the
pedagogical work, for the potentialities and challenges that contemporaneity presents us
with.________________________________________________________________________________________________________________________________ Nosso intuito neste texto é refletir sobre a formação do professor de Educação Física, que tem interesse em atuar profissionalmente na Educação Infantil. Para tanto dialogamos com as concepções do professor-reflexivo (Schon) e professor-pesquisador (Stenhouse) na formação de professores. Avaliamos que Schon e Stenhouse consideram o protagonismo dos profissionais da educação, porém alertamos para o cuidado de não sobrecarregá-los com responsabilidades que extrapolem sua atuação. Especificamente ao professor de Educação Física na Educação Infantil, quer na formação ou atuação, ambas as concepções colocam-se como possibilidades para novas metodologias, aproximando teoria e prática. Tais entendimentos podem ampliar a ação do trabalho pedagógico, pelas potencialidades e desafios que a contemporaneidade nos apresenta. |
Keywords: | Formación del profesorado Educación física Educación infantil Teacher training Physical education Early childhood education Formação de professores Educação física Educação infantil |
ISSN: | 0719-6202 |
Is part of: | Infancia, Educación y Aprendizaje (IEYA) |
Language: | por |
Publisher / Institution : | Universidad de Valparaíso |
Citation: | VIEIRA, C. L. N.; MEZZAROBA, C. La formación del profesorado de Educación Física para la actuación en la educación infantil: del profesor reflexivo e investigador. Infancia, Educación y Aprendizaje (IEYA), Viña del Mar, v. 5, n. 1, p. 18-36, 2019. Disponível em: https://revistas.uv.cl/index.php/IEYA/article/view/1352. Acesso em: 11 jul. 2019. |
License: | Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0) |
URI: | http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/11454 |
Appears in Collections: | DEF - Artigos de periódicos |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
FormacionProfesoradoEducacion.pdf | 315,74 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.