Please use this identifier to cite or link to this item: https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/11454
Document Type: Artigo
Title: La formación del profesorado de Educación Física para la actuación en la educación infantil: del profesor reflexivo e investigador
Other Titles: Training of Physical Education teachers in early childhood education: about the reflective-teacher and the researcher
Formação de professores de Educação Física na educação infantil: do professor reflexivo e pesquisador
Authors: Vieira, Carmen Lúcia Nunes
Mezzaroba, Cristiano
Issue Date: 2019
Resumo : Nuestra intención en este artículo es reflexionar sobre la formación del profesorado de Educación Física que actuará en centros de educación infantil. Para eso dialogamos con las concepciones del profesional reflexivo (Schon) y el profesor como investigador (Stenhouse) en la formación del profesorado. Nos damos cuenta que Schon y Stenhouse consideran el protagonismo de los profesionales de la educación, pero llamamos la atención para no sobrecargarlos con demasiadas responsabilidades que extrapolan sus prácticas. Los dos conceptos señalan posibilidades para nuevas metodologías aproximando teoría y prácticas y profundizan la actuación profesional por las potencialidades y desafíos que presenta la contemporaneidad.
Abstract: His text aims at reflecting on the formation of the Physical Education teachers who are interested in acting professionally in the Early Childhood Education field. Thus, a dialogue with the conceptions of the reflective-teacher (Schon) and researcher-teacher (Stenhouse) is established. It is possible to assess that Schon and Stenhouse consider the prominence of education professionals, but we caution against overloading them with responsibilities that go beyond their area of performance, mainly the Physical Education teacher who works with Early Childhood Education, when it comes to training or teaching, both the concepts are posed as possibilities for new methodologies, approaching theory and practice. Such understandings can amplify the action of the pedagogical work, for the potentialities and challenges that contemporaneity presents us with.________________________________________________________________________________________________________________________________
Nosso intuito neste texto é refletir sobre a formação do professor de Educação Física, que tem interesse em atuar profissionalmente na Educação Infantil. Para tanto dialogamos com as concepções do professor-reflexivo (Schon) e professor-pesquisador (Stenhouse) na formação de professores. Avaliamos que Schon e Stenhouse consideram o protagonismo dos profissionais da educação, porém alertamos para o cuidado de não sobrecarregá-los com responsabilidades que extrapolem sua atuação. Especificamente ao professor de Educação Física na Educação Infantil, quer na formação ou atuação, ambas as concepções colocam-se como possibilidades para novas metodologias, aproximando teoria e prática. Tais entendimentos podem ampliar a ação do trabalho pedagógico, pelas potencialidades e desafios que a contemporaneidade nos apresenta.
Keywords: Formación del profesorado
Educación física
Educación infantil
Teacher training
Physical education
Early childhood education
Formação de professores
Educação física
Educação infantil
ISSN: 0719-6202
Is part of: Infancia, Educación y Aprendizaje (IEYA)
Language: por
Publisher / Institution : Universidad de Valparaíso
Citation: VIEIRA, C. L. N.; MEZZAROBA, C. La formación del profesorado de Educación Física para la actuación en la educación infantil: del profesor reflexivo e investigador. Infancia, Educación y Aprendizaje (IEYA), Viña del Mar, v. 5, n. 1, p. 18-36, 2019. Disponível em: https://revistas.uv.cl/index.php/IEYA/article/view/1352. Acesso em: 11 jul. 2019.
License: Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0)
URI: http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/11454
Appears in Collections:DEF - Artigos de periódicos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
FormacionProfesoradoEducacion.pdf315,74 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.