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https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/12400
Document Type: | Artigo |
Title: | O uso de mapas conceituais na avaliação da transposição de paradigmas e dos modelos cognitivos da ciência: radiação de corpo negro |
Other Titles: | The use of concepts mapping in the scientific paradigm transposition and the cognitive model of science – the case of black body radiation |
Authors: | Mello, Luiz Adolfo de |
Resumo : | Conceptual mapping will be used to perform the analysis of how the knowledge produced in the 'academic spheres' change, adapt, to simplify and consolidate as knowledge to be taught in the classroom. We will study here as the topic of physics called blackbody radiation is transposed into the textbooks. We analyze the main concepts used by Max Planck (1901) in the development of the theory of blackbody radiation and how they were transcribed, filtered and drawn up in textbooks made for the academic course of Bachelor of Science in Physics, for the basic cycle of university course and for high school. That is, as the three (3) chapters of your article condense into a single section in high school textbooks. We will use here Concept Mapping (CM) to analyze how does the didactic transposition of this theory in the generalized sense by Izquierdo-Aymerich (2003) and synthesized by de Mello (2015a) of Chevallard theory (1991). We analyze, using as a theoretical framework the cognitive science theory [Nersessian, 1992; Jhonson-Laird, 1980] and the theory of Scientific Revolutions of Thomas Kuhn (1970), as the fact of the theory for blackbody radiation have been proposed before the paradigm of quantum mechanics have been established affected the epistemological construction of this article and as this fact has been transposed to textbooks. We will see that CM is the natural tool to study the "Transposition Paradigms" in Science. It is demonstrated the thesis that textbooks for high school are a didactic transposition of university books and not from scientific articles. |
Abstract: | Mapas Conceituais serão usados para se realizar a análise de como o conhecimento produzido nas ‘esferas acadêmicas’ se modificam, se adaptam, se simplificam e se consolidam como saberes a serem ensinados em sala de aula. Estudaremos aqui como o tópico da Física denominado Radiação de Corpo Negro é transposto para os livros didáticos. Analisaremos os conceitos principais usados por Max Planck (1901) no desenvolvimento da teoria da Radiação de Corpo Negro e como estes foram transcritos, filtrados e elaborados nos livros textos confeccionados para o curso profissionalizante de bacharel em Física, para o ciclo básico do curso universitário e para o ensino médio. Ou seja, como os três (3) capítulos de seu artigo se condensam em uma única seção nos livros textos do ensino médio. Usaremos aqui Mapeamento Conceitual (MC) para analisarmos como ocorre a transposição didática desta teoria, no sentido generalizado por Izquierdo-Aymerich (2003) e sintetizado por de Mello (2015a) da teoria de Chevallard (1991). Analisaremos, usando como referencial teórico a teoria cognitiva da ciência [Nersessian, 1992; Jhonson-Laird, 1980] e a teoria das Revoluções Científicas de Thomas Khun (1970), como o fato da teoria para o Radiação de Corpo Negro ter sido proposta antes que o paradigma da Mecânica Quântica ter sido estabelecido afetou a construção epistemológica desse artigo e como este fato foi transposto aos livros didáticos. Demonstra-se que CM é a ferramenta natural para se estudar a “Transposição de Paradigmas” na Ciência. Demonstra-se a tese que os livros didáticos para o ensino médio são uma transposição didática dos livros universitários e não dos artigos científicos. |
Keywords: | Conceptual mapping Didactic transposition Scientific paradigm School scientific activity The textbook analysis Mapas conceituais Transposição didática Paradigma científico Atividade científica escolar Análise do livro didático |
Language: | por |
URI: | http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/12400 |
Appears in Collections: | DFI - Artigos de periódicos |
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