Please use this identifier to cite or link to this item: http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/4893
Document Type: Dissertação
Title: Instruir e educar : práticas de formação no Colégio "Jackson de Figueiredo" (1938-1980)
Authors: Pimentel, Carmen Regina de Carvalho
Issue Date: 13-Mar-2014
Advisor: Freitas, Anamaria Gonçalves Bueno de
Resumo : Dissertação que tem como objetivo analisar as práticas educativas e a história do Colégio Jackson de Figueiredo . Escola particular, não confessional, que funcionou no município de Aracaju - Sergipe (1938 a 1980). A delimitação temporal deste estudo considerou dois momentos fundamentais da instituição o ano em que foi inaugurada, em 1938, até o ano em que funcionou como escola particular, 1980. Além da concepção educacional de escola particular não confessional, pretendeu-se identificar os fluxos de representações sociais, bem como a intencionalidade do processo educativo desta escola. Assim, essa pesquisa está inserida no campo temático da História da Educação, particularmente, na área da História das Instituições Educacionais. A análise dos elementos do ensino, a partir deste colégio, foi realizada através de diversas fontes como: conjunto de Leis, Decretos, Portarias, Regulamentos, Memorandos, Mensagens Governamentais, Relatórios da Direção da Instrução Pública e da Secretaria Estadual de Educação, Inventários, Atas e Moções do Conselho Estadual de Educação e da Inspeção Escolar, jornais, revistas, compêndios, manuais, livros de História de Sergipe, Anuários Estatísticos, periódicos indexados, dissertações e depoimentos orais, elementos que foram importantes recursos metodológicos para conclusão desta pesquisa. Para compreender o processo de formação vivenciado no cotidiano do colégio utilizou-se como principais categorias de análise: cultura escolar (JULIA, 2001); cultura material escolar (SOUZA, 2007; FELGUEIRAS, 2010); a questão da disciplina, (FOUCAULT, 1987); as práticas, representações e apropriações (CHARTIER, 1990); além da História das Instituições Escolares. (MAGALHÃES, 2004). Estudo que está amparado pela História Cultural, na qual, buscou-se, com os resultados da pesquisa, contribuir para as investigações da historiografia educacional sergipana no que se refere à história da instituição Jackson de Figueiredo .
Abstract: Dissertation aims to analyze educational practices and the history of the College "Jackson de Figueiredo." Private school, non-confessional, which operated in the city of Aracaju - Sergipe (1938-1980). The temporal boundaries of this study considered two key moments of the institution - the year it opened in 1938 until the year in that it operated as a private school, 1980. Besides the educational concept of non-denominational private school, aimed to identify the flows of social representations, as well as the intention of the educational process of the school. Thus, this research is embedded in the subject field of the History of Education, particularly in the area of history of educational institutions. The analysis of the elements of education from this college was done using various sources such as set of Laws, Decrees, Ordinances, Regulations, Memoranda, Government posts, reports the State Department of Education, Inventory and Management of Public Instruction, minutes and Motions of the State Board of Education and the School Inspection, newspapers, magazines, textbooks, manuals, history books of Sergipe, Statistical Yearbooks, indexed journals, dissertations and oral testimony, elements that were important methodological resources for completion of this research. To understand the process of experienced training in daily college was used as the main analysis categories: school culture (JULIA, 2001); school material culture (SOUZA, 2007; FELGUEIRAS, 2010), the discipline (FOUCAULT, 1987); practices, representations and appropriations (CHARTIER, 1990) and the history from the institutional school (MAGALHÃES, 2004). Study that is supported by the Cultural History, in which we sought, with search results, contributing to investigations of Sergipe educational historiography based in relation to the history of the institution "Jackson de Figueiredo."
Keywords: Educação
Prática de ensino
História da educação
Escolas particulares - História - Sergipe
Colégio Jackson de Figueiredo
Education
Education
Private schools
Sergipe (Brazil)
Student teaching
Subject CNPQ: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Language: por
Program Affiliation: Pós-Graduação em Educação
Rights: Acesso Aberto
URI: https://ri.ufs.br/handle/riufs/4893
Appears in Collections:Mestrado em Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CARMEN_REGINA_CARVALHO_PIMENTEL.pdf14,31 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.