Please use this identifier to cite or link to this item: https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/21925
Document Type: Artigo
Title: Construção e validação de instrumento de coleta de dados na pesquisa em Ensino de Ciências
Other Titles: Construction and validation of data collection instrument in science teaching research
Authors: Santana, Driane Anne Silva de
Wartha, Edson José
Issue Date: 2020
Resumo : Esta pesquisa trata do desenvolvimento metodológico de um instrumento de avaliação de capacidades de Pensamento Crítico com estudantes do Ensino Médio. O objetivo é apresentar e discutir as etapas utilizadas no processo de construção e validação do instrumento por meio de análises psicométricas e semânticas. O instrumento foi validado em quatro domínios (Percentual de Concordância, Índice de Validade de Conteúdo, Coerência e Concordância entre os participantes e Confiabilidade do Instrumento) relacionados aos 20 itens que buscam identificar a manifestação de Capacidades de Pensamento Crítico.
Abstract: This research deals with the methodological development of an instrument for evaluating Critical Thinking competence with high school students. The purpose of this study is to present and discuss the steps used in the process of construction and validation of the instrument through psychometric and semantic analyzes. The instrument was validated in four domains (Percentage of Agreement, Content Validity Index, Coherence and Agreement between participants and Reliability of the Instrument) related to the 20 items that seek to identify the manifestation of Critical Thinking Capabilities.
Keywords: Validade
Confiabilidade
Pensamento crítico
Análises quantitativas
Validity
Reliability
Critical thinking
Quantitative analysis
ISSN: 2317-5125
Is part of: Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas
Language: por
Publisher / Institution : Universidade Federal do Pará
Citation: SANTANA, D. A. S.; WARTHA, E. J. Construção e validação de instrumento de coleta de dados na pesquisa em Ensino de Ciências. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, Belém, v.16, n. 36, p. 39-52, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/7109. Acesso em: 8 maio 2025.
License: Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0)
URI: https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/21925
Appears in Collections:DQI - Artigos de periódicos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ColetaDadosEnsinoCiencias.pdf299,75 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.