Please use this identifier to cite or link to this item: https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/20120
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorAzevêdo, Lidiany Bezerra Silva de-
dc.contributor.editorCharlot, Veleida Anahi Capua da Silva-
dc.contributor.editorCharlot, Bernard-
dc.date.accessioned2024-09-19T22:53:41Z-
dc.date.available2024-09-19T22:53:41Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.issn1982-3657-
dc.identifier.urihttps://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/20120-
dc.description.abstractIt is understood by environmental education the understanding of concepts and practices aimed at the environment in addition to its principles and objectives, the great importance of environmental education lies in the conscious action of citizens. It aims, therefore, to increase sustainable practices as well as reduce environmental damage, in addition to promoting the change of behaviors considered harmful to society. In the meantime, considering the importance of the theme in question and the need to stimulate reading practices especially in the early years, the need to develop actions with the use of some textual genres, which will awaken a taste for reading, becomes urgent. in addition to developing criticality and creativity from the proposed activities in the perspective of active methodologies. The research deals with a study with a qualitative approach, with a bibliographical nature that has as theoretical support the studies of prado (2019), Oliveira (2009), Roger (2001), Cotta et al. (2012, p. 788) among others. The results indicate that active methodologies place the student as the protagonist of the teaching-learning process.eng
dc.languageporpt_BR
dc.publisherGrupo de Pesquisa CNPq/UFS Educação e Contemporaneidade (EDUCON)pt_BR
dc.relation.ispartofAnais do XVII Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidadept_BR
dc.subjectEducação ambientalpor
dc.subjectGêneros textuaispor
dc.subjectMetodologias ativaspor
dc.subjectEnvironmental educationeng
dc.subjectTextual genreseng
dc.subjectActive methodologieseng
dc.titleEducação ambiental: desenvolvendo estratégias a partir de gêneros textuais nos anos iniciaispt_BR
dc.title.alternativeEnvironmental education: developing strategies from textual genres in the early yearseng
dc.typeTrabalhos em Eventospt_BR
dc.identifier.licenseAutorização para publicação no Repositório Institucional da Universidade Federal de Sergipe (RIUFS) concedida pelo(s) editor(es).pt_BR
dc.description.resumoEntende-se por educação ambiental a compreensão de conceitos e práticas voltadas ao meio ambiente o lado de seus princípios e objetivos, a grande importância da educação ambiental reside na atuação consciente dos cidadãos. Ela visa, portanto, o aumento de práticas sustentáveis bem como a redução de danos ambientais, além de promover a mudança de comportamentos considerados nocivos a sociedade. Neste ínterim, considerando a importância do tema em tela e a necessidade de estimular as práticas de leitura especialmente nos anos iniciais, torna-se premente a necessidade de desenvolver ações com a utilização de alguns gêneros textuais, ao qual irão despertar o gosto pela leitura, além de desenvolver a criticidade e a criatividade a partir das atividades propostas na perspectiva das metodologias ativas. A pesquisa trata de um estudo de abordagem qualitativa, de cunho bibliográfico que tem como aporte teórico os estudos de prado (2019),Oliveira (2009), Roger (2001), Cotta et al. (2012, p. 788) entre outros. Os resultados apontam que as metodologias ativas colocam o aluno como protagonista do processo ensino-aprendizagem.pt_BR
Appears in Collections:Anais 2023 - XVII Colóquio Internacional "Educação e Contemporaneidade" (EDUCON)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
EducacaoAmbientalEstrategiasGenerosTextuais.pdf250,74 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.