Please use this identifier to cite or link to this item: https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/20136
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorNogueira, Ivana Conceição de Deus-
dc.contributor.editorCharlot, Veleida Anahi Capua da Silva-
dc.contributor.editorCharlot, Bernard-
dc.date.accessioned2024-09-19T23:03:01Z-
dc.date.available2024-09-19T23:03:01Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.issn1982-3657-
dc.identifier.urihttps://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/20136-
dc.description.abstractThe present work is configured as an excerpt from a doctoral study that has as its centrality discussions about the paths of self-formation and the teaching profession in the specificity of early childhood education. In this text, starting from the problem question: In what ways are life experiences expressed in the daily practices focused on childhood?, we sought to identify the presence of life paths in the present experience of early childhood education teachers. In the interest of deepening the potentialities of the (auto)biographical method, an investigation/training was carried out with 7 (seven) teachers who work in an early childhood education center and it was decided to use the digital Biographical Project Workshops (ABPd), inspired by in the work of DeloryMomberger (2006), as devices for composing narratives and gathering information. The (auto)biographical narratives potentiated links between personal and professional processes and confirmed the subject as the main agent of his formative project. Partial analyzes of the teachers' narratives have been pointing to the importance of investing in experiences that involve the problem of personal development, the different practices of the self and the training paths of teachers.eng
dc.languageporpt_BR
dc.publisherGrupo de Pesquisa CNPq/UFS Educação e Contemporaneidade (EDUCON)pt_BR
dc.relation.ispartofAnais do XVII Colóquio Internacional Educação e Contemporaneidadept_BR
dc.subjectDocênciapor
dc.subjectNarrativas docentespor
dc.subjectEducação infantilpor
dc.subjectTeachingeng
dc.subjectTeaching narrativeseng
dc.subjectEarly childhood educationeng
dc.titleMemórias e narrativas de professores da educação infantilpt_BR
dc.title.alternativeMemoirs and narratives of professors of infant educationpor
dc.typeTrabalhos em Eventospt_BR
dc.identifier.licenseAutorização para publicação no Repositório Institucional da Universidade Federal de Sergipe (RIUFS) concedida pelo(s) editor(es).pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho se configura como um recorte de estudo de doutorado que tem como centralidade discussões sobre os caminhos da formação de si e da profissão docente na especificidade da educação infantil. Nesse texto, partindo-se da questão problema: De que modos as experiências de vida se expressam no cotidiano das práticas voltadas para a infância?, buscou-se identificar a presença dos trajetos de vida na experiência presente do professor de educação infantil. No interesse de aprofundamentos das potencialidades do método (auto)biográfico, realizou-se uma investigação/formação com 7 (sete) professores que atuam num centro de educação infantil e optou-se pelo uso dos Ateliês Biográficos de Projeto digitais (ABPd), inspirados no trabalho de Delory-Momberger (2006), como dispositivos para a composição de narrativas e recolha de informações. As narrativas (auto)biográficas, potencializaram enlaces entre os processos pessoais e profissionais e confirmaram o sujeito como agente principal de seu projeto formativo. As análises parciais das narrativas docentes, vêm apontando para a importância de investimentos nas experiências que envolvem a problemática do desenvolvimento pessoal, as diferentes práticas de si e os percursos formativos de professores.pt_BR
Appears in Collections:Anais 2023 - XVII Colóquio Internacional "Educação e Contemporaneidade" (EDUCON)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MemoriasNarrativasProfessoresEducacaoInfantil.pdf242,11 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.