Please use this identifier to cite or link to this item: http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/4645
Document Type: Dissertação
Title: O Instituto Nacional de Educação de Surdos e a formação de professores para surdos em Sergipe (1959-1961)
Authors: Seixas, Catharine Prata
Issue Date: 3-Mar-2015
Advisor: Souza, Verônica dos Reis Mariano
Resumo : O presente estudo analisa a formação dos professores de surdos em Sergipe nos anos de 1959 a 1961, buscando conhecer as práticas pedagógicas que nortearam o Curso de Especialização de Professores para Surdos, promovido pelo Instituto Nacional de Educação de Surdos. Para a produção desta dissertação, seguimos os preceitos da História Cultural, articulados aos conceitos de memória, memória coletiva, escrito, história e cultura, a fim de dialogarmos com as fontes pesquisadas: leis, diários de classe, atas, planos curriculares, manuais, anais. Dentre os diversos referenciais bibliográficos utilizados, pode-se evidenciar os seguintes autores quanto ao referencial teórico explorado: Mazzota (2005), Jannuzi (2006), Rocha (2009), Souza (2009), Soares (1996, 2005) e Souza (2007). Pretende-se, com esse estudo, inserir, na historiografia educacional sergipana, aspectos da história educacional do surdo, e especificamente da história da formação de professores de surdos.
Abstract: This study analyzes the training for teachers of deaf people in Sergipe in the years 1959 to 1961, seeking to know the pedagogical practices that guided the Specialization Course for Teachers of Deaf, sponsored by the National Institute for Deaf Education. For the production of this work, we followed the precepts of Cultural History, articulated to the concepts of memory, collective memory, writing, history and culture, in order to relate them to the researched sources: laws, class record books, minutes, curricula, textbooks, annals. Among the various bibliographic references used, we can highlight the following authors regarding the explored theoretical framework: Mazzota (2005), Jannuzi (2006), Rocha (2009), Souza (2009), Soares (1996, 2005) and Souza (2007). The aim of this study is to insert, in Sergipe educational historiography, aspects of the educational history of deaf, and specifically the history of the training for teachers of deaf people.
Keywords: História da Formação de Professores de Surdos
Historiografia Educacional Sergipana
Instituto Nacional de Educação de Surdos
Educação de surdos
Formação de professores
History of Training for Teachers of Deaf
Sergipe Educational Historiography
National Institute for Deaf Education
Subject CNPQ: CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Language: por
Country: BR
Publisher / Institution : Universidade Federal de Sergipe
Institution: UFS
Program Affiliation: Pós-Graduação em Educação
Citation: SEIXAS, Catharine Prata. O Instituto Nacional de Educação de Surdos e a formação de professores para surdos em Sergipe (1959-1961). 2015. 210 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2015.
Rights: Acesso Aberto
URI: https://ri.ufs.br/handle/riufs/4645
Appears in Collections:Mestrado em Educação

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CATHARINE_PRATA_SEIXAS.pdf14,5 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.