Please use this identifier to cite or link to this item: https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/8863
Document Type: Artigo
Title: A identidade docente aos olhos das crianças
Other Titles: The teachers’ identity under the eyes of children
Authors: Santos, José Douglas Alves dos
Issue Date: Jun-2013
Advisor: Lucini, Marizete
Resumo : Este artigo resulta de uma investigação sobre a identidade docente na contemporaneidade na concepção das crianças. Leva-se em consideração a quebra de imagens que esse profissional vem tendo em seu próprio campo de trabalho, por meio das diversas transformações sociais ocorridas nas últimas décadas e das novas relações estabelecidas com os discentes. Refletimos sobre algumas das representações docentes advindas de pesquisas científicas e também aquelas expressas através das narrativas das crianças. Atribuímos um sentido político e cultural às imagens captadas pelas crianças sobre o professor e seu papel social. Nesse sentido, as consideramos sujeitos sociais, culturais, e de direitos; seres sociais produtores de cultura. Na relação entre professores e alunos percebemos – salientando as poucas exceções – um diálogo que permanece fechado às múltiplas possibilidades formativas. Tendo como base de investigação a pesquisa qualitativa, apresentamos a(s) identidade(s) docente e algumas de suas problemáticas, o que possibilita refletir sobre a necessidade de ressignificação da identidade docente na contemporaneidade.
Abstract: This article results from an investigation on the teachers’ identity contemporaneously in children’s conception. We take in consideration the image shattering this professionals have been having within their work field, through the much diverse social transformations that have occurred in the last decades and the new relationships established with the student body. We reflect upon some of the teachers’ representations derived from scientific researches and also those expressed through the children’s narratives. We attributed political and cultural sense to the images the children picked up on their teachers and their social role. This way, we consider them social, cultural and rightful beings; social beings that are producers of culture. In the relationship between teachers and students we noticed – stressing out the few exceptions – a dialogue that remains closed to the multiple formative possibilities. Having the qualitative research as our investigation basis, we present the teachers’ identity(ies) and some of their problematic, which enable reflection upon the need for the ressignification of the teachers’ identity contemporaneously.
Keywords: Identidade docente
Identidades docentes
Crianças
Educação
Teachers' identity
Teachers' identities
Children
Education
ISSN: 1984-1566
Is part of: Revista Pedagógica
Language: por
Publisher / Institution : Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Comunitária da Região de Chapecó (UNOCHAPECÓ)
Citation: SANTOS, J. D. A. dos; LUCINI, M. A identidade docente aos olhos das crianças. Revista Pedagógica, Chapecó, v. 15, n. 30, p. 453-480, jan./jun. 2013. Disponível em: <https://bell.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/pedagogica/article/view/1577>. Acesso em: 06 set. 2018.
License: Autorização para publicação no Repositório Institucional da Universidade Federal de Sergipe (RIUFS) concedida pelos autores
URI: http://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/8863
Appears in Collections:DED - Artigos de periódicos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
IdentidadeDocenteCriancas.pdf1,94 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.